Pedagogika volného času (Bc.)
... je bakalářský studijní obor (v prezenční nebo kombinované formě), do něhož byli na katedře pedagogiky a psychologie přijímáni studenti do roku 2020. Od roku 2021 je jeho profil rozšířen a prohlouben v rámci nově nabízeného bakalářského studijního programu Pedagogická studia (prezenční a kombinovaná forma studia).
Studijní obor Pedagogika volného času je určený pro budoucí mimoškolní pedagogy. Studium je založeno na dvou pilířích, a to na základních pedagogických a psychologických disciplínách a na aplikačních předmětech. V první oblasti je důraz kladen na pochopení základních pojmů a vztahů v oblasti obecné pedagogiky, dějin výchovy, obecné, vývojové, sociální a pedagogické psychologie. V druhé oblasti jsou studenti vedeni k rozvoji jejich motivace v oboru, k rozvoji dovedností a klíčových pedagogických kompetencí v prožitkové pedagogice, outdoorové pedagogice, environmentální výchově a osobnostní a sociální výchově.
V průběhu studia studenti vykonávají praxi v různých typech volnočasových organizací, jako jsou domy dětí a mládeže, informační centra mládeže, nízkoprahové kluby, střediska ekologické výchovy, spolky, školní družiny a kluby, outdoorové a teambuildingové společnosti a další typy subjektů. Studenti také ve spolupráci se svým tutorem praxe připravují samostatné projekty, jako jsou adaptační kurzy pro základní a střední školy či kurzy zaměřené na výměnu zkušeností se studenty nižších ročníků svého oboru.
Po ukončení studia bude absolvent schopen:
Pro dosažení těchto cílů absolvent získá:
Získané vzdělání může absolvent uplatnit v následujících typech organizací:
Rozvrh PVČ kombi na ZS 2021/2022. Předřazený týden 20. 9. - 25. 9. 2021. Rozvrh si pravidelně kontrolujte.
Rozvrh PVČ kombi na LS 2020/2021. Rozvrh si pravidelně kontrolujte.
Rozvrh PVČ kombi na ZS 2020/2021 naleznete zde. Rozvrh si pravidelně kontrolujte.
Témata BP, informace k zadávání BP a jejich vypracovávání najdete v sekci Bakalářské a diplomové práce.
Cílem praxe je umožnit studentům konfrontaci teorie s praxí. Praxe by proto měla znamenat přínos pro všechny zúčastněné strany:
Praxe je koncipována jako povinná od letního semestru druhého ročníku, tedy v době, kdy již studenti mají za sebou část studia včetně některých metodických předmětů. Je rozložená do tří předmětů:
Podmínky praxe pro studenty kombinovaného studia jsou stejné jako u prezenčních studentů. Studenti ale nejsou v rámci průběžné praxe povinni pracovat dva dny v týdnu na oborovém pracovišti. Praxi mohou spojit se svým zaměstnáním nebo se jí věnovat ve volném čase tak, aby splnili podmínky pro závěrečné portfolio.
Mezi Technickou univerzitou v Liberci a organizací může být uzavřena smlouva obdobná smlouvám na zajišťování praxí studentům učitelských oborů na žádost organizace zajišťující praxe.
Pro všechny typy praxí si student může volit z nabídky organizací, jejichž přehled je zveřejněn na webu CPP.
Má-li student o organizaci zájem, individuálně ji kontaktuje a nahlásí svému tutorovi praxe.
Společné:
Praxe 1:
Struktura výstupů:
Hodnocení praxe 2/1 (ZS) a 2/2 (LS):
Podmínkou pro splnění Praxe 2/1 je průběžné vykonávání praxe na zvoleném pracovišti dle pokynů tutora praxe.
Praxe 2/2 je hodnocena pomocí závěrečného portfolia zpracovaného studentem.
Portfolio je hodnoceno tutorem praxe jako závěrečný výstup předmětu Praxe 2/2 jako poslední studijní povinnost studenta. Hodnocení probíhá na základě bodování jednotlivých kritérií, s kterými studenty seznámí jejich tutor praxe. V případě, že studentovo portfolio nebude vykazovat posun studenta k větší odbornosti, nebude spolupracovat s tutorem praxe a (nebo) jeho hodnocení z praxe (pracoviště) nebude uspokojivé, není mu Praxe uzavřena a nemůže postoupit k SZZ. V takovém případě musí student portfolio přepracovat.
Portfolio i jeho hodnocení je přikládáno k SZZ jako součást dokumentace a je využito komisí pro výběr okruhu pro odbornou rozpravu.
Smyslem portfolia je prezentovat kontinuitu a záběr studentovy odborné práce. Portfolio by mělo prokazovat jeho schopnost o postupné včleňování nově osvojené teorie do praxe a dosažení cílových kompetencí absolventa oboru.
Portfolio se skládá zejména z:
Portfolio má elektronickou i tištěnou formu. Kromě textu může obsahovat fotografie, doplňující informace v elektronické podobě (např. filmové sekvence), artefakty vyrobené účastníky akcí, kopie relevantních dokumentů, výzkumné práce. Rozsah portfolia je přibližně 40-50 stran.
Mgr. Jana Duňková
tel.: 485 352 915
e-mail:
PhDr. Radka Harazinová, Ph.D.
tel.: 485 352 810
e-mail:
Mgr. Helena Picková, Ph.D.
tel.: 485 352 910
e-mail:
Doručovací adresa:
Technická univerzita v Liberci,
Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická,
Katedra pedagogiky a psychologie,
Univerzitní náměstí 1402/2, 461 17, Liberec 1
Sídlo:
Budova G, 4. patro,
Univerzitní náměstí 1410/1, 461 17, Liberec 1
Sekretariát katedry:
Adriana Konečná, 485 352 831,
pondělí: 8,00 - 12,00
úterý a čtvrtek: 9,00 - 10,30 a 12,30 - 14,00
(c) Technická univerzita v Liberci - Fakulta přírodovědně humanitní a pedagogická - Katedra pedagogiky a psychologie