Skip to main content

PhDr. Jitka Novotová, Ph.D.

odborná asistentka, tutorka pro NMgr. VYCH, tajemnice katedry

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
+420 48 535 2843

  • Konzultační hodiny

    Letní semestr AR 2023/2024:

    • středy sudé 13:00 - 14:00 hod.
  • Výuka

    obecná pedagogika, obecná didaktika, kritické myšlení, projektové vyučování, pedagogické praxe pro obor Vychovatelství

  • Profesní životopis

    Nejvyšší dosažené vzdělání: doktorské: Ph.D. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy (1996 - 2002)

    Přehled odborné praxe:

    1987-88: Vědecko - pedagogická pracovnice na katedře pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity J.E. Purkyně v Ústí nad Labem

    1987-88: Učitelka na Základní škole, ulice Elišky Krásnohorské, v Ústí nad Labem

    1990-91: Učitelka na Středním odborném učilišti textilním v Liberci

    1990 - dosud: Vědecko -pedagogická pracovnice na katedře pedagogiky a psychologie Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci

    Členství ve vědeckých organizacích:

    Česká pedagogická společnost

    Česká asociace pedagogického výzkumu

    Lektorská činnost:

    1995-2000: Centrum dalšího vzdělávání TUL - Doplňkové pedagogické studium pro mistry odborného výcviku

    2012-2015: NIDV - Další vzdělávání pedagogických pracovníků - Studium pedagogiky

    Zapojení do projektů:

    Název projektu: EduTech: Vzdělávání pro efektivní transfer technologií a znalostí v přírodovědných a technických oborech. Číslo projektu: CZ.1.07/2.3.00/45.0011- ESF OP VPK. Lektor kurzů badatelsky orientované výuky, tvorba metodických materiálů k BOV. 2014/3-2015/6.

    Název projektu: ICT v odborné přípravě studentů FP TUL. Číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/28.0310 (2013/11-2014/10)

    Název projektu: Profesní kompetence v negraduálním vzdělávání učitelů  Spoluřešitelky: Bc. Kateřina Havranová, Bc. Barbora Müllerová. Číslo projektu: ZZ_SGS-FP-TUL 2/2015, Interní číslo: 21099/115. ZZ_SGS-FP-TUL 27/2016, Interní číslo: 21099/115. Tvorba kapitoly do knihy. 2015/1-2016/12.

    Výzkumný záměr GA ČR – Stabilita a proměny učitelských sborů základních škol. Číslo projektu: GA 16-10057S. Členka výzkumného týmu: terénní výzkumné aktivity, zpracování dat, spoluúčast na publikačních aktivitách. 2016/1-2018/12.

    Název projektu: Zvýšení kvality vzdělávání žáků, rozvoje klíčových kompetencí, oblastí vzdělávání a gramotností. Číslo projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_011/0000664. Pedagogický pracovník společného základu. 2017/2-2019/6.

    Název projektu: Učitelem moderně a odborně. Číslo projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006908. Vedoucí KA2 Inovace pojetí a systému pedagogických praxí. 2018/1-2020/6.

    Název projektu: Děti školního věku a jejich vnímání online marketingové komunikace. Číslo projektu: TL03000236. Spoluúčast na výzkumu a tvorbě monografie. 2020/8-2023/7

  • Konference

    Pravidelná účast na konferencích České asociace pedagogického výzkumu a České pedagogické společnosti.

  • Publikace

    ČLÁNKY V RECENZOVANÝCH ČASOPISECH:

    NOVOTOVÁ, J.; NIŠPONSKÁ, M. Sebehodnocení a hodnocení profesních kompetencí studentů učitelství na souvislých pedagogických praxích. Lifelong Learning - celoživotní vzdělávání, 2017, roč. 7, č. 1, s. 54-73. ISSN 1804-526X.

    ROZKOVCOVÁ, A.; NOVOTOVÁ, J. Styly vedení školy a sociální klima učitelských sborů základních škol. Orbis scholae, 2018, roč. 12, č. 3, s. 67-84. ISSN 1802-4637.

    URBÁNEK, P.; PICEK, J.; JURSOVÁ, J.; ROZKOVCOVÁ, A.; PICKOVÁ, H.;  NOVOTOVÁ, J. Výzkum klimatu učitelského sboru: potenciál smíšené metodologie. Pedagogika [online]. 2021, roč. 71, č. 1, s. 728. ISSN 2336-2189. Dostupné z: http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/.

    ČLÁNKY VE SBORNÍCÍCH:

    NOVOTOVÁ, J. Projektová výuka jako prostředek pedagogicko - psychologické přípravy učitelů 1. stupně základní školy. In Sborník z 5. konference o současných celosvětových otázkách alternativního školství. Olomouc : FP UP, 1995, s. 221-225.

    NOVOTOVÁ, J. Výchova k evropanství a změna priorit v pedagogicko - psychologické přípravě učitelů. In Výchova k evropanství. Sborník. Liberec : Technická Univerzita, 1996, s. 155 – 161. ISBN 80-7883-222-3.

    NOVOTOVÁ, J. Studie k problematice primárního vzdělávání. In Ad honorem univerzitní docent Dr. Milan Kratochvíl, CSc. Liberec : Technická Univerzita, 1998, s. 28-37. ISBN 80-7083-315-7.

    NOVOTOVÁ, J. Rozvíjení kritického myšlení jako součást přípravy učitelů na interkulturní výchovu. In  Interkulturní vzdělávání ve sjednocující se Evropě. Sborník. Liberec : Technická univerzita, 1999, s. 77 – 81. ISBN 80-7083-354-8.

    NOVOTOVÁ, J. Úloha učitele v současné společnosti. In Sine amicitia vita es nulla : Sborník k významnému životnímu jubileu docenta PhDr. Jiřího Vomáčky, CSc. Liberec : Technická univerzita, 2000, s. 30 – 36. ISBN 80-7083-387-4.

    NOVOTOVÁ, J. Evropská dimenze v pregraduálním vzdělávání učitelů primární školy na Fakultě pedagogické Technické univerzity v Liberci. In Vědecká pojednání VI - 2. Liberec: Technická univerzita, 2000, s. 203 - 208, ISBN 80-7083-394-7.

    JURÁKOVÁ, M.; NOVOTOVÁ, J.; SOCHUREK, J. Koncepce prevence zneužívání návykových látek a dalších sociálně patologických jevů v působnosti MŠMT ČR. In Primární protidrogová prevence : Sborník pro metodiky primární prevence škol a školských zařízení. Liberec : Technická univerzita, 2000, s. 5 – 6. ISBN 80-7083-455-2.

    NOVOTOVÁ, J. Osnova pro tvorbu minimálního preventivního programu Škola bez drog. In: Primární protidrogová prevence : Sborník pro metodiky primární prevence škol a školských zařízení. Liberec : Technická univerzita, 2000, s. 9 – 10. ISBN 80-7083-455-2.

    NOVOTOVÁ, J. Výzkum postojů studentů ke konstruktivisticky pojaté výuce psychodidaktiky. In Výzkum školy a učitele : 10. výroční konference ČAPV s mezinárodní účastní. Praha : PF UK, 2002, s. 72-73. ISBN 80-7290-089-7

    NOVOTOVÁ, J. Výzkum studentova pojetí žákovy role. In Sociální a kulturní souvislosti výchovy a vzdělávání : Sborník referátů 11. konference ČAPV. Brno : PF MU, 2003, ISBN 80-7315-046-8. (anotace knižně, texty příspěvků na CD)

    NOVOTOVÁ, J. Evropská dimenze ve vzděláváni učitelů. In Pedagogický výzkum : Reflexe společenských potřeb a očekávání? Sborník příspěvků z XIII. konference ČAPV. Olomouc : Univerzita Palackého, 2005, s. 213-216. ISBN 80-244-1079-6.

    NOVOTOVÁ, J. SZZ z pedagogicko-psychologických disciplín v přípravě učitelů 1. st. ZŠ na FP TU v Liberci. In Příprava učitelů primárního vzdělávání a problematika státních závěrečných zkoušek : Sborník z konference. Liberec : FP TU, 2005.

    NOVOTOVÁ, J. Výzkum kompetencí učitelů na 2. stupni základní školy. In Škola v dialogu kultury, pedagogiky a společnosti. Liberec : TUL, 2008, s. 186-206, ISBN 978-80-7372-414-6.

    NOVOTOVÁ, J. Výzkum učitelských kompetencí. In Pedagogický výzkum jako podpora proměny současné škol : Sborník sdělení 16. konference ČAPV Pedagogická fakulta UHK 2. – 4. září 2008. Hradec Králové : Gaudeamus, 2008, s. 268-282. ISBN 978-80-7041-287-9.

    NOVOTOVÁ, J. Kompetence učitelů v primární škole. In FRANIOK, P.; KNOTOVÁ, D. (ed) Učitel a žák v současné škole. Brno : Masarykova univerzita, 2008, s. 263-271, ISBN 978-80-210-                                                         

    NOVOTOVÁ, J., HAVRANCOVÁ, K., MÜLLEROVÁ, B. Výzkum profesních kompetencí studentů učitelství v závěru jejich studia. In ŠAFRÁNKOVÁ, D., PODROUŽEK, L., SLOWIK, J. (Eds.) Etické a sociální aspekty v oblasti vzdělávání a pedagogického výzkumu. Sborník z XXIII. konference ČAPV konané ve dnech 16. -18. září 2015 v Plzni. [CD - ROM] Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2015. ISBN 978-80-261-0551-0.

    URBÁNEK, P., ROZKOVCOVÁ, A., PICEK, J., JURSOVÁ, J., NOVOTOVÁ, J. & PICKOVÁ, H. Učitelský sbor ZŠ: Profesní potenciál ve specifické organizaci. In: Gregar, A. & Horák, M. Sborník příspěvků z mezinárodní konference Psychologie práce a organizace. Zlín: UTB, 2017. 577 - 585. ISBN 978-80-7454-714-0 (dostupné: http://ppao.upol.cz/wp-content/uploads/2016/02/sbornik_ppao_2017_v6_mh_final.pdfelektronický sborník)

    URBÁNEK, P., PICEK, J., JURSOVÁ, J., NOVOTOVÁ, J., PICKOVÁ, H. & ROZKOVCOVÁ, A. Výzkum učitelských sborů ZŠ: potenciál výběrových šetření, problematika výběru a vstupu do terénu. In: Sborník konference ČAPV, České Budějovice, 2017.

    URBÁNEK, P., ROZKOVCOVÁ, A., JURSOVÁ, J. NOVOTOVÁ, J., PICEK, J. & PICKOVÁ, H. Dynamika sociálního klimatu učitelských sborů s extrémními typy hodnot. In: KAČMÁR, P., BAVOĹÁR, J., LOVAŠ, L.(eds.) Psychológia práce a organizácie 2018 : Minulosť, prítomnosť a výzvy do budúcnosti, Košice 23. - 24. května 2018: sborník příspěvků z mezinárodní konference [online]. Košice: Filozofická fakulta UPJŠ, 2019. ISBN 978-80-8152-713-5. dostupné z https://unibook.upjs.sk/sk/psychologia/1119-psychologia-prace-a-organizacie-2018-minulost-pritomnost-a-vyzvy-do-buducnosti).

    SPOLUAUTORSTVÍ MONOGRAFIE, KAPITOLY V MONOGRAFII:

    NOVOTOVÁ, J. Vzdělávání učitelů primárního stupně škol v Evropě a pro Evropu. In NOVOTOVÁ, J. Evropská dimenze v přípravě učitelů na Fakultě pedagogické Technické univerzity v Liberci. (ed.) Liberec: TUL, 2004. ISBN 80-7083-902-3

    NOVOTOVÁ, J. Konstruktivismus v seminářích Psychodidaktiky jako prostředek rozvíjení aktivního učení a myšlení studentů. In NOVOTOVÁ, J. Evropská dimenze v přípravě učitelů na Fakultě pedagogické Technické univerzity v Liberci. (ed.) Liberec: TUL, 2004. ISBN 80-7083-902-3

    NOVOTOVÁ, J. Vliv nových technologií na vzdělávání a možnosti jejich zavádění ve výuce. In BERKI, J. (Ed.) Jak podpořit výuku e-technologiemi. Liberec: TUL, 2014, s. 28-33.  ISBN 978-80-7494-134-4.

    URBÁNEK, P.; NOVOTOVÁ, J.; ROZKOVCOVÁ, A. et al. Učitelské sbory základních škol a jejich sociální klima: Vícepřípadová studie učitelských sborů. Praha: Woltwers Kluwer, 2020. ISBN 978-80-7598-677-1.

    URBÁNEK, P., ROZKOVCOVÁ, A., PICEK, J, JURSOVÁ, J., PICKOVÁ, H., & NOVOTOVÁ, J., 2022. Výzkum klimatu učitelských sborů: metodologické možnosti a výsledky. In POLÁCHOVÁ, J., & TŮMA, F. (Eds.). Inspirace pro výzkum Nahlédnutí do metodologie pedagogiky. Brno: Česká asociace pedagogického výzkumu, s.108 – 121. ISBN 978-80-7392-398-3.

    PUBLIKAČNÍ ČINNOST V ZAHRANIČÍ – KAPITOLY V MONOGRAFII:

    NOVOTOVÁ, J. Studienprogramm fur das Lehramt “Primarstufe” in Liberec. Die Facher des Lehrstuhls fur Padagogik und Psychologie. In: Humanwissenschaftliche Grundschullehrer Innenausbildung in Tschechien und Osterreich. Vídeň: Ludwig - Boltzmann - Institut fur Schulentwicklung und international - vergleichende Schulforschung, 2000, s. 100 - 106.

    NOVOTOVÁ, J.Lehrprogramme fur die Mittlere Padagogische Schule Liberec. Ein Vergleich der Programme aus den 80er - und 90er - Jahren (1983, 1987 / 1993, 1998). In: Humanwissenschaftliche Grundschullehrer Innenausbildung in Tschechien und Osterreich. Vídeň: Ludwig - Boltzmann - Institut fur Schulentwicklung und international - vergleichende Schulforschung, 2000, s. 176 -180.

    EDITORSTVÍ MONOGRAFIÍ NEBO SBORNÍKŮ:
    Výchova k evropanství. Liberec : Technická Univerzita, 1996. ISBN 80-7883-222-3. (editorka sborníku s P. Urbánkem)
    Evropská dimenze v přípravě učitelů na Fakultě pedagogické Technické univerzity v Liberci. Liberec: TUL, 2004. ISBN 80-7083-902-3 (editorka monografie)
    Škola v dialogu kultury, pedagogiky a společnosti. Liberec : TUL, 2008, ISBN 978-80-7372-414-6. (editorka sborníku)

    MATERIÁLY VYTVOŘENÉ K PROJEKTŮM:

    NOVOTOVÁ, J., ROZKOVCOVÁ, A., HONSNEJMANOVÁ, I. et al. Podklady pro tvorbu moderních výukových materiálů s využitím BOV (badatelsky orientované výuky) aneb Didaktické desatero. KPP FP TUL, 2014, dostupné on-line https://elearning.fp.tul.cz/mod/resource/view.php?id=34004

    NOVOTOVÁ, J., ROZKOVCOVÁ, A., HONSNEJMANOVÁ, I. Studijní materiál pro didaktický kurz pro garanty a lektory vedoucí k úspěšnému využití výstupů vědy a výzkumu v učebních situacích v rámci KA 2 a Ka 3 u žáků ZŠ a SŠ. KPP FP TUL, 2014, dostupné on-line https://elearning.fp.tul.cz/mod/resource/view.php?id=34004

    NOVOTOVÁ, J. Vliv nových technologií na vzdělávání a možnosti jejich zavádění ve výuce. In BERKI, J. (Ed.) Jak podpořit výuku e-technologiemi. Liberec: TUL, 2014, s. 28-33.  ISBN 978-80-7494-134-4.

    NOVOTOVÁ, J.; HAVRANCOVÁ, K.; MÜLLEROVÁ, B. Nástroj pro sebehodnocení a hodnocení studenta na pedagogické praxi na FP TUL. Interní materiál CPP na FP TUL.

    NOVOTOVÁ, J. Nástroj pro sebehodnocení a hodnocení studenta na pedagogické praxi na FP TUL: Manuál pro studenty učitelských oborů a jejich učitele. Interní materiál CPP na FP TUL.

    SKRIPTA A UČEBNÍ TEXTY:

    NOVOTOVÁ, J. Kázeň ve škole. In HORÁK, J.; JOSÍFKOVÁ, J.; NOVOTOVÁ, J. aj. Výchovné problémy současné školy : Studijní tezty pro distanční studium. Liberec : PF TU, 2001, s. 62-80. ISBN 80-7083-537-0.

    NOVOTOVÁ, J. Konstruktivistická koncepce vzdělávání jako teoretický základ pro tvorbu programů v neformálním vzdělávání. In KASPEROVÁ, D. (ed.). Neformální vzdělávání. Liberec: TUL, 2023, s. 29-43. ISBN 978-80-7494-631-8.

     

     

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      &nbsp