Skip to main content

PhDr. Magda Nišponská, Ph.D.

odborná asistentka, tutorka pro Bc. Uč.

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
+420 48 535 2915
+420 730 595 044

  • Konzultační hodiny

    Letní semestr AR 2023/24:

    Po e-mailové domluvě

     

  • Výuka

    Úvod do psychologie 

    Sociální psychologie a psychologie osobnosti

    Personal Growth
    Pedagogická komunikace
    Reedukace uměním

    Artefiletika

  • Profesní životopis

    Magda Nišponská, působící na Katedře pedagogiky a psychologie na Technické univerzitě v Liberci, se specializuje na výuku psychologie v učitelských studijních programech. Ve své pedagogické a výzkumné práci se věnuje především mentalizaci, což je schopnost vytvářet mentální reprezentace jak vlastních, tak i cizích emocí. Mentalizace lidem umožňuje hlouběji porozumět lidskému chování. Autorka zdůrazňuje význam této schopnosti pro formování koherentní narativní identity, což je zásadní pro udržení duševního zdraví. Ve své práci upozorňuje na to, jak schopnost lidí vyprávět příběhy ovlivňuje tvorbu autobiografických vzpomínek a narativní identity. Její přístup je zakořeněn v psychoanalýze a narativních metodách. Magda Nišponská se v současném výzkumu zaměřuje na kvantitativní multidimenzionální analýzu, zkoumající vztahy mezi mentalizací, epistemickou důvěrou, vazebnými styly a stresem u studentů učitelství. Cílem tohoto výzkumu je  pochopení komplexních vzájemných vlivů těchto faktorů v kontextu vysokoškolské přípravy budoucích učitelů.

    Magda Nišponská specializes in teaching psychology in teacher education programs at the Faculty of Pedagogy and Psychology at the Technical University of Liberec. In her teaching and research, she focuses on mentalization, which is the ability to create mental representations of one's own and other people's emotions. Mentalization allows people to understand human behavior more deeply. The author emphasizes the importance of this ability for the formation of a coherent narrative identity, which is essential for maintaining mental health. Her work highlights how people's ability to tell stories influences the formation of autobiographical memories and narrative identity. Her approach is rooted in psychoanalysis and the narrative approach. Her current research focuses on quantitative multidimensional analyses, examining the multidimensional relationships between mentalization, epistemic trust, attachment style, and stress in student teachers. The goal of this research is the understanding of the complex interplay of these factors in the context of university education of future teachers.

  • Konference

     

    1. ROZKOVCOVÁ, A., NIŠPONSKÁ, M., URBÁNEK, P., PICKOVÁ, H., JURSOVÁ, J. (2023).  SOCIÁLNÍ KLIMA UČITELSKÝCH SBORŮ ZÁKLADNÍCH A STŘEDNÍCH ŠKOL: DIAGNOSTIKA KLIMATU A INTERVENCE. Sborník z mezinárodní vědecké konference Psychológia práce a organizácie Košice 2023. 7-8.6. 2023. V tisku. (30%)
    2. NIŠPONSKÁ, M., ROUTKOVÁ, B. (2017). Využití tvořivé narativity učitelem pro podporu osobnostního růstu žáků 1. stupně. In Džuka, Jozef (Ed.) Kvalita života v kontexte chudoby. Prešov: Psychologický ústav FF, s. 296-309. ISBN 978-80-8165-261-5.
  • Publikace

    Články

    1. NIŠPONSKÁ, M. (2023). Manipulation of time continuity in shared narratives - On the construction of collective "truths" and its ambivalent function in the social world and in education. Historia scholastica, Vol. 9 (2). ISSN1804-4913.
    2. NIŠPONSKÁ, M. (2022). Mentalization and its use in schools. In: Pedagogika, 4(72). 
    3. NIŠPONSKÁ, M. (2022). Význam mentalizace pro osobnosti růst pedagoga. In: KASPEROVÁ, D. (ed.). Neformální vzdělávání. Liberec: TUL, s. 29-43. ISBN 978-80-7494-631-8.
    4. NIŠPONSKÁ, M.(2022). Rozvíjení mentalizace při skupinové expresivní artefiletice. In: KASPEROVÁ, D. (ed.). Neformální vzdělávání. Liberec: TUL, s. 29-43. ISBN 978-80-7494-631-8
    5. NIŠPONSKÁ, M. (2017). K významu sdílení osobní minulosti pro narativní identitu. In: Historia scholastica, roč. 3, č. 2, s. 104-124. ISSN1804-4913.
    6. NOVOTOVÁ, J., NIŠPONSKÁ, M. (2017). Sebehodnocení a hodnocení profesních kompetencí studentů učitelství na souvislých pedagogických praxích. Lifelong Learning – celoživotní vzdělávání, roč. 7, č. 1, s. 54–73. DOI: http://dx.doi.org/10.11118/lifele2017070154

    Recenze

    1. DOJČÁR, M. (2023) Metodika duchovného sprevádzania. Trnavská Univerzita.
    2. Teaching and teacher education (2023) review článek. ISSN: 0742-051X