Skip to main content

prof. PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D.

vedoucí katedry

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
+420 48 535 2844

  • Konzultační hodiny

    Letní semestr AR 2023/2024: 

    • pondělí liché 9:00 - 10:20 hod., dále dle e-mailové domluvy 
  • Výuka

    • Obecná pedagogika,
    • Pedagogické koncepce,
    • Dějiny výchovy a vzdělávání,
    • Alternativní vzdělávací koncepce.
  • Profesní životopis

    • od 06/2022 profesor (jmenovací řízení v oboru pedagogika na UPOL Olomouc)
    • 2-7 2019 vědecký pobyt na Humboldt Universität Berlin
    • od 4/2017 člen hodnotící komise NAU
    • 2016-19 proděkan pro vnitřní řízení fakulty a akademické záležitosti FP TU v Liberci
    • od 04/2009 docent, katedra pedagogiky a psychologie, FP TU Liberec (habilitace na PedF UK v Praze, obor pedagogika)
    • od 1/2007 vedoucí katedry pedagogiky a psychologie na Fakultě přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci
    • od 2013 hodnotitel vědeckých projektů VEGA, Slovenská republika
    • od 2008-2012 proděkan pro studium na FP TU Liberec
    • 10-12/2007 hostující vyučující na Hochschule Zittau/Görlitz (SRN), vedení blokového semináře k problematice dějin německého školství a výchovy v meziválečném Československu
    • 06-07/ 2006 hostující vyučující na Institutu pro kulturní vědy na Philipss Universität Marburg (SRN), blokový seminář k problematice česko-německých vztahů v oblasti vědy a školství
    • 2005-09 odborný asistent s vědeckou hodností na katedře pedagogiky a psychologie FPHP TU na Fakultě přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci
    • 2005-06 účast na vědeckém projektu Migrationen. Menschen und Ideen unterwegs in Europa der Moderne na Ost -West Kolleg Ruhr Universität Bochum
    • 2005 vědecká činnost v Herder Institut Marburg a na Philipps Universität Marburg,
    • 2005 udělení Ceny Josefa Hlávky nadací Nadání Josefa, Marie a Zdeňky Hlávkových k 17.11. za vědecký přínos doktorské práce na téma Německé reformně pedagogické hnutí v ČSR v letech 1918-1933
    • 2005 obhajoba disertační práce na katedře pedagogiky Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze a získání vědecké hodnosti PhD. a titulu PhDr.
    • 2004/05 vědecké působení na Universität Zürich, Philosophische Fakultät, Pädagogisches Institut, Prof. Dr. Jürgen Oelkers (vládní stipendium ESKAS)
    • 2003/04 vědecký pobyt v rámci postgraduálního stipendia DAAD na Ruprecht- Karls-Universität Heidelberg, Erziehungswissenschaftliches Seminar
    • 2003 udělení ceny E. M. Remarqua Česko-německou komisí historiků
    • 2001/03 doktorské studium pedagogiky na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze
    • 2000/03 asistent na Katedře pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity J.E. Purkyně v Ústí nad Labem
    • 2000 obhajoba diplomové práce na Katedře pedagogiky Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze a získání titulu Mgr.
    • 1994/2000 pregraduální magisterské studium pedagogiky na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze
  • Konference

     Příspěvky na mezinárodních vědeckých konferencích pořádaných v zahraničí:

    • KASPER, T.  Den Feind der sozialistischen Einheitsschule bekämpfen – Kampf als Kategorie der pädagogischen Diskussion“. Předneseno na mezinárodní konferenci Der Fall des eisernen Vorhangs 1989 und die Folgen – europäische pädagogische Perspektiven dne 2. 11.2019 na Philosophische Fakultät Universität Wien
    • KASPER, T. Bildung für die „Schwachen“ und die gesunde Nation – das tschechische Beispiel. Předneseno na mezinárodní konferenci Inklusion als Chiffre? Bildungshistorische Analyse und Reflexionen. Pořádáno Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft, Sektion historische Bildungsforschung dne 30.9.-1.10. 2019 na Universität Bielefeld
    • KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. “And Yet You Were Wrong!” Several Views on Marxist Interpretation and “Rewriting” of the Interwar Democratic Discussion on School Reform in Czechoslovakia in the 1950s. Předneseno na mezinárodní konferenci Education in Totalitarian Ideologies of the 20 th Century pořádané ve dnech 17.-18.10. 2019 na Trnavské univerzitě Trnava.
    • KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. “New school in Czechoslovakia (Sudeten German and Czech examples)- a space for educational school reform and life reform after 1918. Předneseno na mezinárodní konferenci ISCHE 2019 – Spaces and Places of Education pořádané ve dnech 17.-20. 7. 2019 na Univerzitě v Portu.
    • KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. “History of Education as a scientific discipline of education, as academic discipline of pedagogy and as field of pedagogical research  in the Czech lands and in the Czech Republic: historical comparison  and current situation. Předneseno na mezinárodní konferenci History of Education as a Scientific Pedagogical Discipline and a Teaching Subject – Past, Present and Perspectives pořádané ve dnech 25.-26. 6. 2019 na University of Montenegro.
    • KASPER, T. The Refom of Live in the company town Zlin in the interwar period in the Czechoslovakia. Předneseno na mezinárodní konferenci Verborgene Geschichten pořádané ve dnech 17.-18.1. 2019 na ELTE University Budapest.  
    • KASPER, T. Philanthropismus und die Pädagogik in Böhmen im 18. Jahrhundert. Předneseno na mezinárodní konferenci Bildung und „Aufklärung(en)“ Ideale und Realitäten – Epochen und Kulturen pořádané ve dnech 17.-18.1. 2019 na Universität Saarbrücken.   
    • KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. Education of industrial young people in the company town of Zlin: the case of shoe company “Bata” in Czechoslovakia in the interwar period. Předneseno na mezinárodní konferenci L’educazione giovanile nel ’900: percorsi di ricerca pořádané ve dnech 11.-12.10. 2018 na University of Lecce, Italy.
    • KASPER, T. Die „Wald- und Naturschule“ von E. Storch: die Eubiotik als Mittel für die Schul- und Lebensreform in der Tschechoslowakei 1918-38. Předneseno na mezinárodní konferenci ISCHE 2018 – Education and Nature pořádané ve dnech 17.-20. 7. 2019 na Humboldt Universität Berlin.
    • KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. Václav Prihoda und die wissenschaftliche Emanzipierung der tschechischen Pädagogik im Schatten des amerikanischen Vorbilds – eine Zwischenkriegszeitfallstudie. Předneseno na mezinárodní konferenci 1918: Bildungshistorische Blicke auf Traditionen, Transitionen, Visionen pořádané ve dnech 8.-9. 6. 2018 na Pädagogische Hochschule Zürich.
    • KASPER, T. Katholische Jugendverbände in der Tschechoslowakei in der Zwischenkriegszeit. Předneseno na mezinárodní konferenci Bildung und Religion. Pořádáno Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft, Sektion historische Bildungsforschung ve dnech 7.-9. 2017 na Universität Braunschweig. 
    • KASPER, T. Philantropismus und Pädagogik. Předneseno na mezinárodní konferenci Reformation & Bildung Historische und pädagogische Facetten pořádané ve dne 23.-25.11. 2017 na Universität Potsdam
    • KASPER, T. Die sudetendeutschen Jugendbünde zwischen der Reform des neuen Menschen und der sudetendetutschen Volkserneuerung (1918-1933). Předneseno na mezinárodní konferenci Bewegte Jugend im östlichen Europapořádané ve dne 14.-16.10. 2017 na Archiv der deutschen  Jugendbewegung Witzenhausen, SRN.
    • KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. Raum in der Stadt als Medium der ModernisierungPředneseno na mezinárodní konferenci DGFE  Räume für Bildung. Räume der Bildung pořádané ve dnech 13.-16.3. 2016 na Universität Kassel
    • KASPER, T. KASPEROVÁ, D. Exactness amd czech Pedagogy at the Turn of the 19. Century. Předneseno na mezinárodní konferenci  Continental “Pedagogy” – Its Issues and Challenges Through the Lens of History and Philosophy pořádané ve dnech 17.-18.10. 2016 na Trnavské univerzitě v Trnavě
    • KASPER, T.; KASPEROVÁ, D.  Educational System in the Czech Republic: History and Challenges. Předneseno na mezinárodní konferenci The Comenius Academic Club, Bohemian National Hall and Comenius Club, New York, USA, 19.-21. 6. 2015.
    • KASPER, T.; KASPEROVÁ, D:  Development of Pedagogy in the Czech lands of the Austro-Hungarian Monarchy and in Interwar Czechoslovakia. Předneseno na mezinárodní konferenci Between Tradition and Future Challeenges: The Study of Pedagogy in Central and South-East Europe, pořádané ve dnech 22.-24. 10. 2015na Universa Maribor,
    • KASPER, T. Der Militarismus und Antimilitarismus in der Diskussion der deutschen Jugendbünde in der Tschechoslowakei. Předneseno na mezinárodní konferenci ISCHE 2014 – Education, War and Piece pořádané ve dnech 23.-26.7. 2014 na University of London. 
    • KASPER, T. Deutsche Jugendbewegung in der Tschechoslowakei 1918–1933Předneseno na mezinárodní konferenci Jugend im 20. Jahrhundert in der Tschechoslowakei  pořádané ve dnech 7.-10.11.2013 na Universität München and Collegium Carollinum München in Bad Wiessee.  
    • KASPER, T.; KASPEROVÁ, D.  „Tomas Bata´s „Company town" in Zlin: Modernisation of work, live and the power of education“. Předneseno na mezinárodní vědecké konferenci International  Standing  Conference for the History of Education ISCHE–"Education and Power : Historical Perspektives", Riga, University of Latvia, 21.-24. srpna 2013.
    • KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. Schule und Erziehung in der Stadt Zlin in der Zeit der Firma Bata. Předneseno na mezinárodní konferenci  Fachkommission Volkskunde des Johann Gottfried Herder-Forschungsrates na Universität Regensburg, 22.-23. listopadu 2013. 
    • KASPER, T. Deutsche reformpädagogische Vereine in der Tschechoslowakei.1918-1938. Předneseno na mezinárodní konferenci Kooperationen und Netzwerke in bildungshistorischer Perspektive – Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft, Sektion historische Bildungsforschung. Konáno ve dnech 16.-18. září 2011 na Pädagogische Hochschule Basel.
    • KASPER, T. Die kurikale Reform in der Tschechischen Republik – Erfahrungen, Herausforderungen. Předneseno na mezinárodní konferenci Společnosti pro srovnávací pedagogiku – Gesellschaft für Vergleichende Pädagogik dne 24.5.2008 v SRN- Herrnnhut.
    • KASPER, T. Heimatbildung – ein geschlossenes Erziehungskonzept. Předneseno na mezinárodní konferenci v listopadu 2007 na Universität Salzburg pořádané na téma Heimat als Erfahrung und Entwurf.
    • KASPER, T. Die deutsche und tschechische Pädagogik in Prag.  Předneseno v červnu 2007 na mezinárodní konferenci ve Výmaru Hochschule Franz Liszt Weimar pořádané na téma Prozesse kultureller Integration und Desintegration. Deutsche, Tschechen, Böhmen im 20. Jahrhundert.
    • KASPER, T. Sudetendeutsche Jugendbewegung in der Tschechoslowakei. Předneseno na mezinárodním fóru Forum junge Wissenschaft Dresden ve spolupráci s Mitteleuropazentrum für Staats-, Wirtschafts- und Kulturwissenschaften der Technischen Universität Dresden ve dnech 16-20.listopadu 2005 v Drážďanech.
    • KASPER, T. Erziehung zwischen Politik und Alltag. Předneseno na mezinárodním pracovním doktorandském a postdoktorandském fóru Ost-West Kolleg na Ruhr-Universität Bochum dne 7.9. 2005 v Bochumi.
    • KASPER, T. Erziehung zur sudetendeutschen Einheit. Von der völkischen zur volkspolitischen Erziehung. Předneseno na mezinárodním sympoziu „Ein Jahrhundert sudetendeutsche völkische Bewegung“ konaného 2.-4. června 2005 na Carl von Ossietzky-Universität Oldenburg.
    • KASPER, T. Ausserdeutsche reformpädagogische Versuche nach 1918 in der Tschechoslowakei als nur pädagogisches Problem? Pořádáno Kulturwissenschaftliches Institut Essen, Interdisziplinärer Arbeitskreis für philosophische Reflexion ve dnech 26.-28. listopadu 2003 v Herzog August Bibliothek Wolfenbüttel.
  • Publikace

    Monografie:

    • KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. „Nová škola" v meziválečném Československu ve Zlíně – ideje, aktéři, místa. Praha: Academia, 2020, v tisku.
    • KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. Německé mládežnické hnutí a spolky mládeže v ČSR v letech 1918-1933. Praha: Academia, 2016. (70%)
    • KASPER, T.; Německé venkovské výchovné ústavy – analýza reformně pedagogického konceptu a příklad Svobodné školní obce v Litoměřicích v meziválečné ČSR. Praha: UK PedF, 2008.
    • KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. (50%)
    • KASPER, T. Výchova či politika: Úskalí německého reformně pedagogického hnutí v ČSR 1918-1933. Praha: Karolinum, 2007.

    Editování kolektivních monografií  a odborných publikací:

    • KASPER, T.; SKIERA, E.; GRIMM, G. Lehrerbildung im europäischen Kontext. Anfänge, sozio-kulturelle Bedingungen, Ausbildungsprofile und Institutionen. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2019. (33%)
    • KASPER, T.; KASPEROVÁ, D.; PÁNKOVÁ, M. (eds.). Národní školství za první československé republiky. Praha: Academia, 2018.  (60%)
    • BRENNER, CH.; BRAUN, K.; KASPER, T. (eds.)  Jugend in der Tschechoslowakei. Konzepte und Lebenswelten 1918-1989. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 2015. (33%)
    • KASPER, T.; PÁNKOVÁ, M. (eds.) Učitel ve střední a jihovýchodní Evropě – Profesionalizace učitelského vzdělávání ve střední a jihovýchodní Evropě: historické a systematické aspekty. Praha: Academia, 2015.
    • KASPER, T.; KASPEROVÁ, D.; PÁNKOVÁ, M. (eds) Meziválečná školská reforma v Československu. Praha: Academia, 2015.
    • KASPER, T.; PELCOVÁ, N.; SZTOBRYN, S. (eds.) Úloha osobností a institucí v rozvoji vzdělanosti v evropském kontextu. Praha : Karolinum, 2013. (50%)
    • KASPER, T. (ed.). Reformní a alternativní aspekty vzdělávání – historické kontexty a současné příklady. Liberec: TUL, 2012.
    • KASPER, T. (ed.). Aktuální koncepty a možnosti dalšího vzdělávání učitelů – interdisciplinární přístupy. Liberec: TUL, 2011.
    • KASPER, T. Německé a české reformně pedagogické vzdělávací a výchovné koncepty – analýza a komparace. Liberec: TUL, 2008, s. 190.
    • KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. Češi, Němci, Židé v národnostním Československu. Pohledy na školství a vědu. Liberec: TUL, 2006. s. 74.

    Vědecké studie v zahraničních a mezinárodních recenzovaných časopisech (WOS, SCOPUS, ERIH plus):

    • KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. „Scuola, citta, azienda, persone“ lo spazio e i fautori della riforma scolastica interbellica in Cecoslovacchia.  L`educazione giovanile nel ´900: percorsi di ricerca. Universita Lecce: Pensa, 2020, s. 73-89. ISSN 2284-0338.
    • KASPER, T. The Sudetendeutsche Jugendgemeinschaft: the ideological and organisational platform of the Sudeten German youth movement and its means to create the Sudetendeutsche Volksgemeinschaft. In Paedagogika Historica, 2019, pp.1-22, ISSN print 0030-9230, online ISSN 1477-647X. (výstup J impact, Taylor and Francis Group)
    • KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. The Baťa Company in Zlín – a Shoe Company or a School Company? In History of Education, 2018, č. 3., s. 321-348. ISSN print 0046-760X, online ISSN 1464-5130 (výstup J impact, Taylor and Francis Group)
    • KASPER, T. Die Reform der Mittelschule  in der Ersten Tschechoslowakei – soziale oder pädagogische Frage? In Bildung und Erziehung, 2017, roč. 70, č. 2, s. 183-196. ISSN 0006-2456. (výstup J scopus)
    • KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. Exactness and Czech Pedagogy at the Break of the 19th and 20th Century.  In History of Education and Childrens Literature, 2017, roč. 12, č. 2, s. 343-358. ISSN 1971-1093 (print) / ISSN 1971-1131 (online). (výstup J scopus)
    • KASPER, T. German youth in Czechoslovakia and the “struggle“ for a “new person and a new society.“ In History of Education and Childrens Literature, 2015, roč. 10, č. 2, s. 9-22. (výstup J scopus)
    • KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. National, state and civic education in the Czech Lands of Austro-Hungarian Empire in Czechoslovakia after 1918. In History of Education and Childrens Literature, 2015, č.1, s. 251-278. (výstup J scopus)
    • KASPER, Tomáš, KASPEROVÁ, Dana.  Die berufliche und nationale Emanzipation der tschechischen Lehrerschaft im letzten Drittel des 19. Jhrs. Motive, Ziele, Erfahrungen und Reflexionen. History of Education and Childrens Literature, 2013, č. 1, s. 181-198- ISSN 1971-1093.
    • KASPER, Tomáš. Erziehung zur sudetendeutschen Einheit – ein politisches Instrument der sudetendeutschen Jugendbewegung. Zeitschrift für pädagogische Historiographie, 2006, č. 1, s. 19-31. ISSN 1424-845X. (v databázi ERIH, výstup Jneimp)
    • KASPER, Tomáš. Von den Bata-Schuhen zu den Bata-Schulen: Die nicht-deutsche reformpädagogische Pragmatismus-Rezeption. Zeitschrift für pädagogischeHistoriographie, 2004, č. 2, s. 119-126.  ISSN 1424-845X. (v databázi ERIH, výstup Jneimp)

    Vědecké studie v českých odborných recenzovaných časopisech:

    • KASPER, T. Geschichte der Pädagogik im Curriculum der Lehrerausbildung für Grund- und Bürgerschulen (tschechisch-deutscher Vergleich: 1918–1939) – eine wissenschaftliche Disziplin im Dienste des Volkes, des Fortschrittes und der Sozialreform). In Pedagogika, 2017, roč. LXVII, č. 4, s. 412-430. ISSN 0031-3815 (výstup Jrec)
    • KASPER, T.  Teorie výchovy a její postavení v Pedagogickém semináři FF UK v Praze v meziválečném období. Pedagogika, 2012, roč. LXII, č. 4, s.. ISSN 0031-3815 (výstup Jrec)
    • KASPER, T.; KASPEROVÁ. D. České učitelstvo na cestě k reformě školy. E-Pedagogium, 2012, roč. XI, č. 3.  ISSN 1213-7758, s. 22-34. (výstup Jrec).
    • KASPER, T.; KASPEROVÁ. D. České učitelstvo a Hasnerovy zákony. E-Pedagogium, 2010, roč. IX, č. 3.  ISSN 1213-7758, s. 26-37 (výstup Jrec).
    • KASPER, T. Současný vzkaz o nesoučasném. Pedagogika, 2008, roč. LVIII, č.1, s.1-3. ISSN 0031-3815 (výstup Jrec)
    • KASPER, T. Německá školská reforma v Československu v letech 1918-1933. Pedagogika, 2007, roč. LVII, č. 2, s. 7-24. ISSN 0031-3815 (výstup Jrec)
    • KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. Češi a Němci – sousedé ve společném státě 1918-1938. Pedagogika, 2006, roč. LVI, č. 2, s. 189-192. ISSN 0031-3815 (výstup Jrec)
    • KASPER, T.  Sudetendeutsche Schulreform -  Versuch eines deutsch-tschechischen Vergleichs. In Brücken. Germanistisches Jahrbuch 2006. Neue Folge 14.  Berlin – Praha, 2006, roč. 14, s. 109-120.
    • KASPER, T.  Sudetoněmecké hnutí mládeže a národně politická výchova v letech 1918-1933. Pedagogika, 2005, roč. LV, č. 3, s. 204-216. ISSN 0031-3815 (výstup Jrec)
    • KASPER, T. Einige Merkamale sudetendeutscher Jugendbewegung. In Brücken. Germanistisches Jahrbuch 2005. Neue Folge 13.  roč. 13, 2005, s. 157- 172.
    • KASPER, T. Německý pedagogický seminář v Praze v letech 1876-1945. Pedagogika, 2003, roč. LIII, č. 4, s. 375-396. ISSN 0031-3815 (výstup Jrec)

    Vědecké studie v zahraničních recenzovaných publikacích:

    • KASPER, T. Die wissenschaftliche Neuorientierung der tschechischen Pädagogik im Windschatten ihres amerikanischen Vorbildes – eine Zwischenkriegszeit Fallstudie. In HOFFMANN-OCON, A.; GRUBE, N.; DE VINCENTI, A. 1918: Bildungshistorische Blicke auf Traditionen, Transitionen, Visionen. Bad Heilbrunn : Klinkhardt, 2020, v tisku.
    • KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Der Weg zur Professionalisierung der Lehrerbildung in den böhmischen Ländern in der späten Aufklärungszeit. In KASPER, T.; SKIERA, E.; GRIMM, G. (eds.) Lehrerbildung im europäischen Kontext. Anfänge, sozio-kulturelle Bedingungen, Ausbildungsprofile und Institutionen. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2019, s. 69-80. (70%)
    • SKIERA, E.; KASPER, T.; GRIMM, G. Lehrerbildung im europäischen Kontext – historisch-soziale Bedingungen, Wirkfaktoren, Forschungsfragen. In KASPER, T.; SKIERA, E.; GRIMM, G. (eds.) Lehrerbildung im europäischen Kontext. Anfänge, sozio-kulturelle Bedingungen, Ausbildungsprofile und Institutionen. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2019, s. 9-16. (33%)
    • KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. Development and Focus of Czech Pädagogik in the Late 19th and Early 20th Centuries. In KUDLÁČOVÁ, B.; RAJSKÝ, A. (eds.) Education and “Pädagogik”– Philosophical and Historical Reflections (Central, Southern and South-Eastern Europe). Berlin: Peter Lang, 2019, s. 194-209.
    • KASPER, T. Die deutsche Jugendbewegung in der Tschechoslowakei  1918-1933. In BRENNER, CH., BRAUN, K., KASPER, T.  Jugend in der Tschechoslowakei. Konzepte und Lebenswelten 1918-1989. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 2015, s. 25-59.
    • KASPER, T. Lebenserneuerung - Karl Metzners Erziehungsprogramm für den Deutschböhmischen Wandervogel und die Freie Schulgemeinde Leitmeritz. In CONZE, E.; RAPPE-WEBER, S. (ed.) Ludwigstein. Annäherungen an die Geschichte der Burg. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 2015, s. 337-360. (výstup J rec)
    • KASPER, T. Deutsche reformpädagogische Vereine in der Tschechoslowakei 1918 bis 1933 als ein Beispiel der pädagogischen Vernetzung. In. GRUNDER, H. U.; HOFFMANN-OCON, A.; METZ, P. Bildung und Erziehung als Netzwerkanalyse. Bad Heilbrunn : Klinkhardt, 2013, s.
    • KASPER, T.; Pedagogické myšlení moderny. In KUDLÁČOVÁ, B.; RAJSKÝ, A. (eds.) Európske pedagogické mylsenie. Trnava : Veda, 2012, s. 
    • KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. Lehrerbildung in der Tschechischen Republik – historische und aktuelle Aspekte. In SKIERA, E.; NEMETH, A. (eds.) Lehrerbildung in Europa. Geschichte, Struktur und Reform. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag, 2012, S. 219-238.
    • KASPER, T. Die deutsche und tschechische Pädagogik in Prag. In HOHNE, S.; UDOLPH, L. Deutsche - Tschechen - Böhmen: Kulturelle Integration und Desintegration im 20. Jahrhundert. Wien, Köln, Weimar : Böhlau Verlag, 2010,  s. 19-32. (výstup dle RIV kategorie C)
    • KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. Heimatbildung – ein geschlossenes Erziehungskonzept. In DONIG, N.; FLEGEL, S.      SCHNEIDER.SCHOLL, S. Heimat als Erfahrung und Entwurf. Münster : Lit Verlag, 2009, s.53-60.(výstup dle RIV kategorie C)
    • KASPER, T. Das „Völkische“ – Ende der Aufklärung oder Anfang der Ideologie? In KURBACHER, F.; NOVOTNÝ, K.; WENDT, K. Aufklärung durch Erinnerung.  Würzburg: Königshausen-Neumann Verlag, 2007, s.23-32. (výstup dle RIV kategorie C)
    • KASPER, T. Der völkische Diskurs im Deutschen Turnverband in der Tschechoslowakei. In HAHN, H.H.  Hundert Jahre sudetendeutsche Geschichte. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag, 2007, s.173-19. (výstup dle RIV kategorie C)
    • KASPER, T. Zu Identität und Grenzziehungen im Sudetendeutschen Wandervogel. In OLSHEVSKA, A. Perspektiven 6. Dem Raum eine Grenze geben. Bochum: Ruhr Universität Bochum, 2006, s. 49-62. (výstup dle RIV kategorie D)

    Vědecké studie v českém a cizím jazyce vydané v odborných recenzovaných publikacích a sbornících v tuzemsku:

    • KASPER, T. Profesionalizace učitelského vzdělávání v českých zemích v pozdním osvícenství. In. KASPER, T.;PÁNKOVÁ, M. (eds.) Učitel ve střední a jihovýchodní Evropě – Profesionalizace učitelského vzdělávání ve střední a jihovýchodní Evropě: historické a systematické aspekty. Praha: Academia, 2015, s. 76-85.
    • KASPER, T.; PÁNKOVÁ, M. Počátky učitelského vzdělávání v evropském kontextu.  In. KASPER, T.;PÁNKOVÁ, M. (eds.) Učitel ve střední a jihovýchodní Evropě – Profesionalizace učitelského vzdělávání ve střední a jihovýchodní Evropě: historické a systematické aspekty. Praha: Academia, 2015, s. 9-17.
    • KASPEROVÁ, D.; KASPER, T.; PÁNKOVÁ, M. Meziválečná školská „příhodovská“ reforma – roviny zkoumání a metodologická východiska In KASPER, T.;  KASPEROVÁ, D.; PÁNKOVÁ, M. (eds) Meziválečná školská reforma v Československu. Praha: Academia, 2015, s. 7-25.
    • KASPER, T. Výchova a vzdělávání v baťovském Zlíně v kontextu meziválečné české pedagogické teorie. In KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. PÁNKOVÁ, M. (eds.) Meziválečná školská reforma v Československu. Praha: Academia, 2015, s. 41-61.
    • KASPER, T. Teorie výchovy v české meziválečné pedagogické diskusi. In JEDLIČKA, R. (ed.) Teorie výchovy – tradice, současnost, perspektivy. Praha: Karolinum, 2014, s. 35-48.
    • KASPER, T.  České učitelstvo mezi sjezdy českoslovanského učitelstva 1870-1880 v diskusi Posla z Budče. In KASPER, T.; PELCOVÁ, N.   SZTOBRYN, S.  Úloha osobností a institucí v rozvoji vzdělanosti v evropském kontextu. Praha: Karolinum, 2013, s.
    • KASPER, T. Alternativní a reformní pedagogika – historické exkurzy a aktuální otázky. In KASPER, T. (ed.) Reformní a alternativní aspekty vzdělávání – historické kontexty a současné příklady. Liberec: TUL, 2012, s. 9-17.
    • KASPER, T. Vzdělávání učitelů v kontextu hlavních mezníků evropské vzdělávací Politiky. In KASPER, T. (ed.) Aktuální koncepty a možnosti dalšího vzdělávání učitelů – interdisciplinární přístupy. Liberec: TUL, 2011, s. 9-19.
    • KASPER, T.  Allverbesserungsbemühungen im Comenius Werk Opera didactica omnia – eine pädagogisch teleologische Analyse. In PÁNKOVÁ, M.; CHOCHOLOVÁ, S.; STEINER, M. Odkaz Jana Amose Komenského kultuře vzdělávání – The Legacy of Johanes Amos Comenius to the Culture of Education. Praha : Academia, 2009, s. 230-241. (výstup dle RIV kategorie C)
    • KASPER, T.  Německé hnutí mládeže v ČSR – socialistické a měšťansko konzervativní křídlo. In KASPER, T. (ed.) Německé a české reformně pedagogické vzdělávací a výchovné koncepty – analýza a komparace. Liberec: TUL, 2008, s. 116-135. (výstup dle RIV kategorie C)
    • KASPER, T.  Wenzel Weigel  a Rudolf Lochner – osobnosti německé osvěty a pedagogiky v meziválečném Československu. In Nám i budoucím. Muzejní osvětová a vlastivědná činnost učitelů. Přerov: Muzeum Komenského, 2007, s. 205-215.
    • KASPER, T.  Školsko-politická diskuse v Československu v letech 1918-1933. KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. (eds.) Češi, Němci, Židé v národnostním Československu. Pohledy na školství a vědu. Liberec: TUL, 2006, s. 27-44. (výstup dle RIV kategorie C)
    • KASPER, Tomáš. Sudetoněmecké reformně pedagogické hnutí v Československu v letech 1918-1933. In VALIŠOVÁ, A. (ed.) Historie a perspektivy didaktického myšlení. Praha: Karolinum, 2004, s. 59-77. (výstup dle RIV kategorie C)
    • KASPER, T. Fichteho pojetí národní výchovy. In Tradice a perspektivy pedagogických věd. Praha: Karolinum, 2003, s. 211-237. (výstup dle RIV kategorie C)