Skip to main content

PhDr. Eva Šírová, Ph.D.

odborný asistent

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

+420 48 535 2829

 

  • Konzultační hodiny

    Letní semestr 2023/2024:

    • online po předchozí domluvě e-mailem
  • Profesní životopis

    2022 – dosud odborná asistentka (MÚVS ČVUT, Praha)

    2004 - 2022 odborná asistentka (UK FF, Praha)

    2001 - 2004 asistentka (UK FF, Praha)

    2009 - dosud poradenská psycholožka (Psychologické poradenské centrum FF UK, Praha)

    1998 - dosud OSVČ, Psychologické poradenství a diagnostika

    1994 - dosud OSVČ, videotrenérka, lektorka a supervizorka VTI (SPIN, z.s., Praha)

    2013 - 2014 odborný asistent (Vysoká škola ekonomická, Fakulta financí a účetnictví)

    2006 - 2006 videotrenér a supervizor (Projekt Odyssea)

    1998 - 1999 pedagogická a školní psycholožka (pedagogicko-psychologická poradna, Praha-Modřany)

    1997 - 1998 odborný asistent (Vysoká škola ekonomická, Fakulta financí a účetnictví)

    1996 - 2000 psychoterapeutka a psycholožka (Dětská psychiatrická klinika FN Motol)

    1992 - 1994 učitelka AJ na II. stupni ZŠ

  • Publikace

    Monografie, kapitoly:

    Boukalová, H., Cerha, O., Sedláček, M., & Šírová, E. (v tisku). Psychologie komunikace. Grada. (25%)

    Šírová, E., & Niederlová, M. (v tisku). Well-being Support for University Students and Academics through the MBCT-L Course. In A. Kucharská, & K. Špačková (Eds.), University Counseling – Current Challenges and Trends. The Literacy, Preliteracy and Education Journal, 3, in print. ISSN 2533-7882 (Print), ISSN 2533-7890 (On-line). (80%).

    Šírová, E., 2019. Rozvíjení sociálních dovedností začínajících učitelů pomocí metody VTI. In K. Vužňáková, & J. Hnatová (Eds.), Premeny školy a učiteľské vzdelávanie v historickom kontexte a nové perspektivy. Zborník príspevkov z vedeckej konferencie s medzinárodnou účasťou organizovanej Pedagogickou fakultou Prešovskej univerzity v Prešove pri príležitosti 70. výročia založenia Pedagogickej fakulty v Prešove, Prešov 6. – 7. február 2019 (468-475). Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-555-2267-8 (100%)

    Šírová, E., Bergerová, H. & Gillernová, I., 2019. Motivy agrese u dětí v mladším kolním věku a výchovné styly jejich rodičů. In I. Piterová, & J. Výrost (Eds.). Sociálne procesy a osobnosť 2018. Zborník príspevkov z medzinárodnej konferencie, 17.-19. september 2018, Stará Lesná (325-331). Košice: Spoločenskovedný ústav CSPV SAV. ISBN: 978-80-89524-40-2 http://www.spao.eu/files/spo-proceedings18.pdf  (60%)

    Šírová, E., & Bergerová, H., 2018. Development and cross-cultural comparison of aggression in primary school-aged children. In L. Šulová, J-P. Pourtois, H. Desmet, & J-C. Kalubi (Eds.). La qualité de vie de l'enfant aujourd'hui / Children's Quality of Life Today (pp. 182-192). Prague: CZECH-IN, s.r.o. ISBN 978-80-906655-6-9. (60%)

    Šírová, E., 2015. Implementace VTI do pregraduální přípravy učitelů psychologie. In J. Krása (Ed.) Učíme psychologii/Teaching Psychology 2015 (s. 22-31). Brno: Masarykova univerzita. ISBN 0-000-00000-0. (100%)

    Šírová, E., & Gillernová, I. (2014). Using of the VIG in the preparation of student teachers. In A.C. Ilhan, A. Isman, C. Birol, A. Eskicumali. International Teacher Education Conference, February 5-7, 2014, Dubai, UAR, www.ite-c.net. Proceedings Book. (pp. 809-812). Dubai: www.ite-c.net. (80%)

    Šírová, E., 2013. Videotrénink interakcí ve škole. In I. Gillernová, & J. Šípek (Eds.). Vybrané kapitoly z psychologie pro každého (114-117). Praha: Katedra psychologie FF UK v Praze. ISBN 978-80-7308-439-4. (100%)

    Gillernová, I., Krejčová, L., Šírová, E., & Štětovská, I., 2012. Sociální dovednosti učitele a možnosti jejich rozvíjení ve škole. In I. Gillernová, L. Krejčová a kolektiv (Eds.). Sociální dovednosti ve škole (32-34). Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3472-9. (25%)

    Gillernová, I., & Šírová, E., 2012. Profesní dovednosti učitele a jejich stručná charakteristika. In I. Gillernová, L. Krejčová a kolektiv (Eds.). Sociální dovednosti ve škole (51-55). Praha: Grada.ISBN 978-80-247-3472-9. (50%)

    Gillernová, I., & Šírová, E., 2012. Profesní dovednosti učitele ve prospěch edukačních aktivit. In I. Gillernová, L. Krejčová a kolektiv (Eds.). Sociální dovednosti ve škole (55-63). Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3472-9. (50%)

    Šírová, E., 2012. Videotrénink interakčí ve škole. In I. Gillernová, L. Krejčová a kolektiv (Eds.). Sociální dovednosti ve škole (63-76). Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3472-9.(100%)

    Šírová, E., 2012. Využití moderní techniky pro poznávání dovedností učitele. In L. Krejčová, & V. Mertin (Eds.). Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika (284-305). Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7357-679-0. (GAČR P407/12/0594) (100%)

    HOSKOVCOVÁ, S., & Šírová, E., 2011. Posilování profesní kompetence učitelů v měnícím se edukačním prostředí. In GILLERNOVÁ, I., KEBZA, V., RYMEŠ, M. a kolektiv (Eds.), Psychologické aspekty změn v české společnosti. Člověk na přelomu tisíciletí (s. 153 – 162). Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2798-1. (50%)

    WAGNEROVÁ, I., HOSKOVCOVÁ, S., & BIDLOVÁ, E., 2011. Změny profesní orientace psychologů. In WAGNEROVÁ, I. a kol. (Ed.). Psychologie práce a organizace. Nové poznatky (s. 27-35). Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3701-0. (33%)

    Šírová, E. 2010. Podpora začínajícího učitele na SŠ. In Krejčová, L., & Mertin, V. (Eds.). Škola jako místo setkávání 2010. Sborník příspěvků z konference konané 19.dubna 2010. Praha: FF UK, s.164-174. ISBN 987-80-7308-310-6. (100%)

    Šírová, E., 2010. Metody poznávání a rozvíjení individuálních potřeb předškolních dětí v interakci s dospělými. In MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I. (Eds.). Psychologie pro učitelky mateřské školy (s. 93–111). Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-627-8. (100%)

    Šírová, E., 2010. Intervence pomocí videa ve škole. In Krejčová, L., & Mertin, V. (Eds.). Pedagogická intervence u žáků ZŠ. (s.235-243). Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7357-603-5. (100%)

    Šírová, E., 2008. Videotrénink interakcí ve škole. In Kasíková, H. Beran, V. (Eds.) Raadce učitele. Praha: RAABE, 1108, B 3.11, s. 1-16. (100%)

    Šírová, E., 2008. Rozvíjení sociálních dovedností pomocí videotréninku. In Mertin, V., Ciprová, J., Berný, L., Strádal, J., Úlovcová, H. (Eds.) Poradce k volbě povolání. Praha: RAABE, 24.aktualizace, C 2.8, s. 1-14. ISBN 80-86307-12-3. (100%)

    Šírová (BIDLOVÁ), E., HOSKOVCOVÁ, S., BAKIĆ-TOMIĆ, L., 2008. Schools' Transformation, Teachers' Social Skills and Their Development by Video Interaction Guidance. In LOISTL, O., ŠIMOVIÆ, V., LASKER, E. G. (Eds.). Conference Proceedings of the 1st Special Focus Symposium on Market Microstructure & ICSKS. Zagreb: ECNSI, s.140-144. ISBN 978-953-99326-9-3. (60%)

    HOSKOVCOVÁ, S., Šírová (BIDLOVÁ), E., BAKIÆ-TOMIÆ, L., 2008. Development of Self-efficacy as a Goal of Parenting and Education for the Global World. In LOISTL, O., ŠIMOVIÆ, V., LASKER, E. G. (Eds.). Conference Proceedings of the 1st Special Focus Symposium on Market Microstructure & ICSKS. Zagreb: ECNSI, s.163-166. ISBN 978-953-99326-9-3. (20%)

    Šírová (BIDLOVÁ), E., 2008. Cognition and Development of Preschool Children's Individual Needs and Their Adaptation in Contemporary Society. In. Šulová, L., & Gillernová, I. (Eds.). The Individual and the Process of Socialisation in the Environment of Current Society. Praha: Matfyzpress, s. 155-162. ISBN 978-80-7378-072-2. (100%)

    BIDLOVÁ, E., 2007. Social skills of teachers and possibilities of their development by Video Training of Interactions. In EFPA, UPA (Eds.). Xth European Congress of Psychology 3-6 July, 2007 Prague Czech Republic. Mapping of Psychological Knowledge for Society. [CD]. ISBN 978-80-7064-017-3. (100%)

    BIDLOVÁ, E., 2007. Hodnocení a sebehodnocení učitele prostřednictvím metody videotrénink interakcí. In. DOLEŽALOVÁ, J., VRABCOVÁ, D., & SVATOŠ, T. (Eds.). Hodnocení v práci učitele - psychodidaktické a etické souvislosti. Sborník z celostátní a mezinárodní didaktické konference, 12.4.2007, Pedagogická fakulta Univerzita Hradec Králové. Hradec Králové: GAUDEAMUS UHK, 2007, s. 124-129. ISBN 978-80-7041-010-3. (100%)

    BIDLOVÁ, E., 2005. Sociální dovednosti učitele a možnosti jejich rozvíjení. [Disertační práce]. Praha: Katedra psychologie UKFF v Praze. (100%).

    BIDLOVÁ, E., 2005. Autorita učitele, jeho sociální dovednosti učitele a možnosti jejich rozvíjení. In VALIŠOVÁ, A., BRATSKÁ, M., SLIWERSKI, B. a kol. (Eds.). Relativizace autority a její dopady na současnou mládež. (s. 157-167). Praha: ISV. ISBN 80-86642-43-7. (100%)

    BIDLOVÁ, E., 2003. Metody poznávání a rozvíjení individuálních potřeb předškolních dětí v interakci s dospělými. In: MERTIN, V., & GILLERNOVÁ, I. (Eds.). Psychologie pro učitelky mateřské školy (s. 89–107). Praha: Portál, ISBN 80-7178-799-X. (100%)

    BIDLOVÁ, E., 2004. Sociální dovednosti učitele a možnosti jejich rozvíjení pomocí videotréninku interakcí. In VALIŠOVÁ, A., RYMEŠ, M., c RIEGEL, K. (Eds.). Rozvoj české společnosti v Evropské unii. Vol. IV. Psychologie a pedagogika -  Jedinec a společnost v procesu transformace a globalizace (s. 89–98). Praha: MATFYZPRESS. ISBN 80-86732-35-5. (100%)

    BIDLOVÁ, E., 2002. Videotrénink interakcí ve škole. In Vybrané kapitoly z psychologie pro výchovné poradce. Praha: UKFF v Praze. (100%)

    HRACHOVINOVÁ, T., CSÉMY, L., & BIDLOVÁ, E., 2002. Screening jídelního chování u vysokoškolských studentů. In RABOCH, J., DOUBEK, P., ZRZAVECKÁ, I. (Eds.). Psychiatrie v medicíně a medicína v psychiatrii. [Sborník přednášek a abstrakt IV. Sjezdu České psychiatrické společnosti ČLS JEP, konaném ve Špindlerově Mlyně ve dnech 13.-16. června 2002]. Praha: Galén, ISBN 80-7262-162-9. (30%)

    BIDLOVÁ, E., 2001. Video Interaction Guidance in School. Wideotrening Komunikacji w szkole. In RECZEK, E., & MIŚ, L. (Eds.). Z teoretycznych i metodologicznych zagadnień Wideotreningu Komunikacji (s. 196-203). [Sborník přednášek z Mezinárodního konference videotréninku interakcí]. Krakow: Biuro VIT-SPIN Polska a Instytut Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. ISBN 83-906614-0-3. (100%)

    BIDLOVÁ, E., 2001. Využití metody VTI v mateřských školách. Vedení mateřské školy. Praha: RAABE.ISBN 80-902189-2-X. (100%).

    BIDLOVÁ, E., 2001. Sociální dovednosti učitele a možnosti jejich rozvíjení pomocí VTI. In SLEPIČKA, P., & SÜSS, V. (Eds.). Nová generace ve vědě na prahu milénia (s. 88–104). [Sborník příspěvků - Mezinárodní studentská vědecká konference 24.4. a 25.4. 2001]. Praha: Karolinum, I.díl ISBN 80-246-0401-9 (I.díl), ISBN 80-246-0403-5 (soubor).(100%)

    GILLERNOVÁ, I., & BIDLOVÁ, E., 2001. Sociální dovednosti učitele a možnosti jejich rozvíjení pomocí videotréninku interakcí. In GILLERNOVÁ, I., MERTIN, V. (Eds.). Psychologické problémy člověka v měnícím se světě. Acta universitatis Carolinae. Philosophica et historica 4/1998. Studia psychologica IX. (s. 153-164). Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0299-7, ISSN 0567-8293. (70%)

    BIDLOVÁ, E., 1997. Sociální dovednosti učitele a možnosti jejich rozvíjení. [Diplomová práce]. Nadějkov: Katedra psychologie UKFF v Praze. (100%)

    BRONS, Ch., BEAUFORTOVÁ, K., BIDLOVÁ, E., & MORAVČÍKOVÁ, V., 1997. Videotrénink interakcí ve škole. Manuál kurzu pro učitele. Praha: SPIN. (25%)

    BRONS, Ch., BIDLOVÁ, E., & MORAVČÍKOVÁ, V., 1997. School Programs. (Videotrénink interakcí v holandských a českých školách) In Sborník přednášek z Mezinárodního semináře Videotrénink interakcí v Evropě - rozdíly a podobnosti. Praha: SPIN. (33%)

    Články zahraniční:

    Šírová, E., & Krejčová, K., 2011. The Role of the Video Interaction Guidance in the Enrichment of Student Teachers’ Social Skills. Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, vol. 4, no. 4, pp. 162-169. ISSN 1803-1617. (50%)

     

    BIDLOVÁ, E. 2006. Social skills of teachers and possibilities of their development by VIG. VEROC – Video Enhanced Reflection Communication [online]. June-July 2006. Dostupné na World Wide Web: http://www.cpdeducation.co.uk/veroc/conferences/archive/30_06_06/.(100%)

     

    Další publikační výstupy k vyučovaným předmětům:

    Šírová, E., 2021. Videointeraction Training to Promote Positive and Sensitive Parenting in Czech families: case study. In Álvarez Kozubova, K., Olhaberry, M., & Šírová, E., Dyadic and triadic family interaction and video-feedback: Psychotherapeutic interventions, The 32nd International Congress of Psychology 2020+, Psychology in the 21st century: Open Minds, Societies & World. IUPsyS. (100%)

    Šírová, E. (2019). Umí školáci mluvit? In P. Smítalová, Umí školáci mluvit? České děti mají problémy se sykavkami a artikulací hlásek r a l. Častou diagnózou je i opožděný vývoj řeči (s.12-13). Lidové noviny, pravidelná příloha Akademie, úterý 16.dubna 2019, s. 12-13. (100%)

    Šírová, E., 2014. Osobnost vysokoškolského učitele. In A. Králová a kol. (Eds.) Metodická příručka: Pedagogická příprava pro začínající vysokoškolské učitele a doktorandy na Vysoké škole ekonomické (pp. 28-55). Praha: VŠE - Oeconomica. ISBN 978-80-245-2059-9. (100%)

    Šírová, E., 2012. Videotrénink jako nástroj pro zlepšení komunikace. In J. Urbanová, & I. Kopecká (Eds.). Komunikace v ošetřovatelství v historickém i současném kontextu. Liberecké psychologické dny 2012. [CD]. Liberec: SZŠ a VOŠZ Liberec. (100%)

    Šírová, E., 2010. Metody poznávání a rozvíjení individuálních potřeb předškolních dětí. In Šulová, L. (Ed.) V září půjde do školy. Praha: Raabe, 02, 2010, C2.2, s.1-30. ISBN 1804-0160. (100%)

    ŠÍROVÁ, E., 2009, VIG implementation into undergraduate study of Teaching. (Poster). Third International Research Conference in Video Interaction Guidance. Dundee, UK, 4.-5.9.2009

    WAGNEROVÁ, I., HOSKOVCOVÁ, S., & Šírová, E., 2008. Změny profesní orientace psychologů. Československá psychologie, 52, 3, s. 302-307. ISSN 0009-062X.

    WAGNEROVÁ, I., HOSKOVCOVÁ, S., & BIDLOVÁ, E., 2007. Proměna psychologů za deset let. Psychologie dnes, říjen 2007, 13.roč., č. 10, s. 10. ISSN 1212-9607. (33%)

    BIDLOVÁ, E., & STRNÁDKOVÁ, J., 2006. Příspěvek k dynamické diagnostice předškolních dětí. Pražské sociálně vědní studie/Prague Social Science Studies, Psychologická řada, 2006, PSY 002, s. 1-16. ISSN 1801-5999. (50%)

    BIDLOVÁ, E., & GILLERNOVÁ, I., 2006. Sociální dovednosti učitele a možnosti jejich rozvíjení pomocí videotréninku interakcí. Pražské sociálně vědní studie/Prague Social Science Studies, Psychologická řada, 2006, PSY 003, s. 1-24. ISSN 1801-5999. (70%)

    MERTIN, V., & BIDLOVÁ, E., 2005. Psychologická a pedagogická diagnostika v činnosti učitele. Rodina a škola, LII, č. 7, s. 14-17. ISSN 0035-7766. (50%)

    BIDLOVÁ, E., 2005. Využití videotréninku v rodině i škole. Rodina a škola, LII, č. 10, s. 14-17. ISSN 0035-7766.(50%)

    BEAUFORTOVÁ, K. a kol., 2004. Moderní vyučování I. - Umění komunikace ve škole. (CD-Rom). Vydal SPIN, AISIS, LANGMaster GROUP. (20%)

    BIDLOVÁ, E., 2002. Videotrénink interakcí pomáhá učitelům zlepšit jejich práci. Moderní vyučování. VIII, č. 10, s. 6-7. ISSN 1211-6858. (100%)

    BIDLOVÁ, E., 1998. Vidotrénink interakcí ve škole. Informatorium 3-8, 5, č. 1, s. 6-7. ISSN 1210-7506. (100%)