PaedDr. Jitka Jursová, Ph.D.
odborný asistent
+420 48 535 2810
Konzultační hodiny
V zimním semestru AR 2024/25:
- úterý 13:00 - 14:00 hod.
Výuka
didaktika
psychodidaktika
mediální výchova
průřezová témata
rozvoj tvořivosti
pedagogická praxe
Profesní životopis
Dosažené vzdělání:
2009 - Ph.D., Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy
1988 – PaedDr., PF Ústí nad Labem
1985 - PF Ústí nad Labem, obor učitelství pro 1. stupeň ZŠ
Odborná praxe:
od r. 2000 - Technická univerzita v Liberci, Fakulta pedagogická Liberec - odborná asistentka
2007 – 2011 vedoucí Centra praktické přípravy, FP TU v Liberci
2006 – 2011 výuka pedagogiky na Euroregionálním gymnáziu v Liberci a na Pedagogickém lyceu SOŠaG Na Bojišti v Liberci
1988 - 1997 - ZŠ Hejnice (+ ZUŠ Nové Město p.Smrkem) – učitelka
1985 - 1988 - ZŠ Hrádek nad Nisou - učitelka
Členství ve vědeckých organizacích:
Česká asociace pedagogického výzkumu
Česká pedagogická společnost
2010 – 2011 členka Vědeckého konzilia Akademického koordinačního střediska v Euroregionu Nisa, vedoucí sekce Vzdělávání, kultura a historie
Zapojení do projektů:
Projekt TAČR: „Děti školního věku a jejich vnímání online marketingové komunikace“. Číslo projektu: TL03000236. Spoluúčast na výzkumu a tvorbě monografie. Tvorba pracovních listů a videí pro učitele. 8/2020-7/2023
Projekt TAČR: „Kvalita sociálního klimatu učitelských sborů základních a středních škol a možné intervence“. Číslo projektu: TL03000035. Garantka tvorby, organizace a realizace pedagogicky zaměřených obecných intervenčních programů, realizace výzkumu. 5/2020-10/2023
Výzkumný projekt GAČR č. 16-10057S „Stabilita a proměny učitelských sborů základních škol“, 2016-18, spoluřešitelka (řešitel doc. PaedDr. Petr Urbánek, Dr.)
Projekt ESF „Učitelem moderně a odborně – podpora učitelského vzdělávání na FP TUL“ , č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_38/0006908
Projekt ESF „Zvýšení kvality vzdělávání žáků, rozvoje klíčových kompetencí, oblastí vzdělávání a gramotností“, č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/16-011/0000664, 2017-19.
Projekt ESF „Živá škola – škola životem pro život“, č. CZ.1.07/1.3.52/01.0002, 2012-2015.
Projekt ESF „Inovace kombinované formy studijního oboru učitelství pro 1. stupeň ZŠ na FP TUL“, č. CZ.1.07/2.2.00/18.00.27.
Projekt ESF „Moderní učitel – pedagogické kurzy pro učitele základních a středních škol Libereckého kraje“, č. CZ.1.07/1.3.03/02.0021, 2009-2012.
Projekt IGS „Inovace a podpora pedagogické praxe pregraduální přípravy učitelů“, 2008-09, spoluřešitelka.
Projekt ESF „Pregraduální a rozšiřující vzdělávání na pedagogických fakultách“, FP TUL, 2007.
Projekt „Podpůrné intervence do realizace praktické přípravy studentů učitelství“ (MŠMT- „Podpora rozvoje učitelských vzdělávacích programů a jiných vzdělávacích aktivit. 2002-03, spoluřešitelka (řešitel doc. Petr Urbánek).
Konference
Pravidelná účast na konferencích České asociace pedagogického výzkumu a České pedagogické společnosti.
2009 Mezinárodní konference o mediální výchově a pedagogice, Plzeň
2005-2008 Konference Moravské zemské knihovny, Brno
2005 Mezinárodní konference Prešov: Metodicko-pedagogické centrum v Prešove
2003 Konference Biodromálne premeny učiteľa - učiteľ v premenách času, Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity
2002 Konference Cesty demokracie vo výchove a vzdelávaní, Bratislava: Univerzita Komenského
Publikace
Publikace k tématu profese učitele, učitelských sborů
URBÁNEK, P., PICEK, J., JURSOVÁ, J., ROZKOVCOVÁ, A., PICKOVÁ, J., & NOVOTOVÁ, J., (2021). Výzkum klimatu učitelského sboru: potenciál smíšené metodologie. Pedagogika, 71(1), 7–28. DOI: https://doi.org/10.14712/23362189.2020.1666
URBÁNEK, P., NOVOTOVÁ, ROZKOVCOVÁ, A., PICKOVÁ, H., JURSOVÁ, J., PICEK, J. Učitelské sbory základních škol a jejich sociální klima. Vícepřípadová studie učitelských sborů, Praha, Wolters Kluwer, 1, ISBN: 978-80-7598-677-1, 292 pages, [Online], 2020
JURSOVÁ, J., URBÁNEK, P., VÁCHOVÁ, M. Odlišné sociální klima učitelských sborů ZŠ v rozmanitých podmínkách práce školy. In: Pedagogická orientace, 2019, roč. 29, č. 2, s. 172-202. ISSN 1211-4669
URBÁNEK, P., PICEK, J, JURSOVÁ, J., NOVOTOVÁ, J., PICKOVÁ, H. & ROZKOVCOVÁ, A., 2017. Výzkum učitelských sborů ZŠ: potenciál výběrových šetření, problematika výběru a vstupu do terénu. In: Sborník konference ČAPV, České Budějovice. ISBN 978-80-7435-688-9.
URBÁNEK, P., ROZKOVCOVÁ, A., PICEK, J, JURSOVÁ, J., NOVOTOVÁ, J. & PICKOVÁ, H., 2017. Učitelský sbor ZŠ: Profesní potenciál ve specifické organizaci. In: Gregar, A. & Horák, M. Sborník příspěvků z mezinárodní konference Psychologie práce a organizace. Zlín: UTB, 577 - 585. ISBN 978-80-7454-714-0.
Publikace k tématu studia učitelství
JURSOVÁ, J., 2011. Studie o pedagogických praxích na vybraných učitelských fakultách v ČR. Technická univerzita v Liberci – Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická. In: BENDL, S. a kol. Klinická škola: místo pro výzkum a praktickou přípravu budoucích učitelů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Ped. fakulta. s. 226-246. ISBN 978-80-7290-517-1.
BĚLOHRADSKÁ, J. - URBÁNEK, P. Organizační zásahy do struktury vzdělávání učitelů a jejich důsledky pro výuku didaktiky. In: Didaktika v pregraduální přípravě učitelů a její vztah k praxi. Sborník příspěvků z celostátní konference s mezinárodní účastí 25.5.2004 v Hradci Králové. Ped. fakulta Univerzity Hradec Králové, 2005. ISBN: 80-7041-211-9. str. 74-80.
BĚLOHRADSKÁ, J. Současná situace pedagogické praxe studentů učitelství na FP TU v Liberci. In: NOVOTOVÁ, J. (ed.) Evropská dimenze v přípravě učitelů na FP TU v Liberci. Liberec: FP TUL, 2004. ISBN 80-7083-902-3. s. 50-60.
BĚLOHRADSKÁ, J. Cvičný učitel a jeho pohled na studenty na pedagogických praxích. In: Havel, J. – Janík, T. (ed.). Pedagogická praxe v pregraduální přípravě učitelů. Sborník referátů z mezinárodní konference konané dne 24.2.2004 na Pedagogické fakultě MU v Brně. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3378-9.
BĚLOHRADSKÁ, J., MIKEŠOVÁ, J., URBÁNEK, P.: Teaching Practice at the Faculty of Education at the University of Technology in Liberec. In: Renate Seebauer (Hg.): Erste Schritte in die Unterrichtspraxis – Texte, Materialen, Berichte / First Steps into Teaching Practice – Study Material, Reports. 1. vyd. Brno: Paido, 2003. 210 s. ISBN 80-7315-043-3.
BĚLOHRADSKÁ, J. Spolupráce Pedagogické fakulty v Liberci s fakultními a cvičnými školami a její odraz v připravenosti studentů na učitelské povolání. In: Marková, K.(Ed.): Pedagogická praxe. PedF UK. Praha 2003, s. 120 - 127.
BĚLOHRADSKÁ, J. (ed.) a kol.: Praktická příprava studentů učitelství. Na pomoc pedagogickým praxím ve školském terénu. Liberec, Technická univerzita 2002. ISBN 80-7083-574-5.
BĚLOHRADSKÁ, J. Pedagogicko-psychologická příprava na PF očima studentů. In: Mikešová, J. - Urbánek, P. (Eds.): Pedagogický výzkum v ČR. Sborník příspěvků z VIII. celostátní konference ČAPV. Liberec, Technická univerzita v Liberci a ČAPV 2000, s. 214-223. ISBN 80-7083-468-4.
Publikace k tématu masmédií a mediální výchovy
JURSOVÁ, J. 2015. Internet – a new environment for life and education (?) In: Slavonic Pedagogical Studies Journal – The scientific educational journal. Volume 4 Issue 2, September 2015, s. 259-271. ISSN 1339-8660.
JURSOVÁ, J. 2012. Informální učení v prostředí internetu. In: Seszyty wydzialu humanistycznego: Konteksty spoleczno-kulturowe edukacji w wymiarze lokalnym i ponadlokalnym. Karkonoska panstwowa szkola wyzsza w Jeleniej Górze. Jelenia Góra. ISSN 2082-5862. s. 205-218.
JURSOVÁ, J. Kyberprostor – prostředí pro výchovu? In: BENDL, S. – ZVÍROTSKÝ, M. (ed.). Místo vzdělávání v současné společnosti: paradigmata - ideje - realizace: sborník z 18. výroční konference České pedagogické společnosti konané ve dnech 16.-17. února 2011 v Praze. Tribun EU, 2011. ISBN 802-63-0046-7, 978-80-263-0046-5.
JURSOVÁ, J. Tradiční a moderní zdroje informací v životě školáka. In: Duha, roč. 25 (jaro-léto 2011, č. 1-2. ISSN: 0862-1985 (Print). Elektronická verze dostupná z: <http://duha.mzk.cz/clanky/tradicni-moderni-zdroje-informaci-v-zivote-skolaka>. 2/2011. Vydáno 27.6.2011. ISSN 1804-4255 (Online).
JURSOVÁ, J. 2010. Internet – prostor pro život a výchovu mladé generace. In: ACC Journal 2010, ročník XVI. Issue B, Social Sciences and Economics. Liberec: TUL čj. RE 114/10, č. publikace 55-114-10. s. 83-92. ISSN 1803-9782.
JURSOVÁ, Jitka. 2010. Nové úkoly ve výchově spojené s pronikáním člověka do infosféry a kyberprostoru - média jako součást života dětí. Knihovna plus [online]. 2010, č. 2. Dostupný z WWW: <http://knihovna.nkp.cz/knihovnaplus102/jurs.htm>. ISSN 1801-5948.
JURSOVÁ, J. 2010. Dítě a svět informací. In: HORÁK, J. – URBÁNEK, P. (ed.). Vivat academia, Vivant professores... Sborník příspěvků katedry pedagogiky a psychologie u příležitosti životního jubilea doc. PhDr. Václava Zemana, CSc. Liberec: Technická univerzita v Liberci, s. 69-80. ISBN 978-80-7372-576-1.
BĚLOHRADSKÁ, J. 2010. Mediální výchova v praxi škol z pohledu žáků i učitelů. In: MAŠEK, J. – SLOBODA, Z. – ZIKMUNDOVÁ, V. (ed). Mediální pedagogika v teorii a praxi. Sborník příspěvků z mezinárodní konference o mediální výchově a pedagogice, konané 17.-18.6.2009 v Plzni. Plzeň: ZČU. ISBN 978-80-7043-851-0.
BĚLOHRADSKÁ, J. Postoje žáků ZŠ k masově komunikačním médiím. In Pedagogický výzkum jako podpora proměny současné školy. Sborník konference ČAPV PedF UHK. Hradec Králové, 2008, s. 900. ISBN978-80-7041-287-9.
BĚLOHRADSKÁ, J. Informační zdroje očima žáků ZŠ. In: Informační gramotnost - vědomosti a dovednosti pro život (podpora celoživotního učení). Sborník z konference konané 25.-26. listopadu 2008 v MZK Brno. Brno: MZK, 2008.
BĚLOHRADSKÁ, J. Televize a počítač – fenomény dětského světa 21. století. In: Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu. Sborník příspěvků 14. konference ČAPV. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2006. ISBN 80-7043-483-X.
BĚLOHRADSKÁ, J. Práce s informačními zdroji ve volném čase dětí. In: Sociální a kulturní souvislosti výchovy a vzdělání. Sborník referátů XI. konference ČAPV v Brně, sborník anotací a CD-ROM. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-046-8.
Publikace k tématu školních knihoven a čtenářské gramotnosti
JURSOVÁ, J. 2012. Čtenářská gramotnost v realitě současné české školy. In: KASPER, T. (ed.). Reformní a alternativní aspekty vzdělávání – historické kontexty a současné příklady. Liberec: Technická univerzita v Liberci, s. 69-81. ISBN 978-80-7372-834-2.
BĚLOHRADSKÁ, J. Školní knihovna jako informační centrum školy. In: Informační gramotnost – vědomosti a dovednosti pro život (informační výchova v ČR a v zahraničí). Sborník z konference v Brně 24.11.2005. Moravská zemská knihovna, Brno, 2006. ISBN 80-7051-167-2. s. 84-100.
BĚLOHRADSKÁ, J. Nové pojetí a funkce školní knihovny v moderní škole. In Škola očami dnešného sveta. Sborník z mezinárodní konference v Prešově 29.-30.6.2005. Prešov: Metodicko-pedagogické centrum v Prešove, 2005. CD-ROM.
BĚLOHRADSKÁ, J. Funkce a uplatnění školní knihovny v novém pojetí základního vzdělávání. In Pedagogický výzkum: Reflexe společenských potřeb a očekávání? Sborník z 13. konference ČAPV 13.-14.9.2005, Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1079-6.
Publikace k tématu domácích úkolů a domácí učební činnosti žáků
BĚLOHRADSKÁ, J. Sebevzdělávací aktivity žáků základní školy ve volném čase. In WIEGEROVÁ, A. (ed.). Cesty demokracie vo výchove a vzdelávaní. Sborník příspěvků z konference 12.-14.12.2002 v Bratislavě, Bratislava: Univerzita Komenského, 2003. s. 110-113. ISBN 80-88868-85-8.
BĚLOHRADSKÁ, J. Postoje učitelů k domácím úkolům a mimoškolnímu vzdělávání žáků 2. stupně ZŠ. In: Biodromálne premeny učiteľa - učiteľ v premenách času. Sborník příspěvků kolokvia v Prešově 19.-20. 6. 2003. 1. vyd. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity, 2003. 270s., s. 264-268. ISBN 80-8068-231-3.
BĚLOHRADSKÁ, J. - SOLFRONK, J. - URBÁNEK, P. Domácí příprava žáků základní školy. Vedení školy. Praha: Dr. Josef Raabe, s.r.o., 2002.