doc. PhDr. Dana Kasperová, Ph.D.
docent
Konzultační hodiny
Zimní semestr AR 2024/2025:
- pondělí 9:00 - 10:00 hod.
Výuka
Obecná pedagogika,
Primární pedagogika,
Dějiny pedagogického myšlení,
Alternativní vzdělávací koncepce,
Teorie a praxe pedagogické koncepce M. Montessori,
Waldorfská pedagogika
Profesní životopis
Akademická činnost v ČR a v EU:
- od 2018 docentka na Fakultě přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci, katedra pedagogiky a psychologie
- 2005 – 2018 odborná asistentka s vědeckou hodností na Fakultě přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci, katedra pedagogiky a psychologie
- březen – červenec 2015 přednášející (visiting lecturer) na Hochschule - University of Applied Sciences in Zittau / Görlitz (SRN), bloková celosemestrová výuka předmětu: Erziehung und Ausbildung im Ghetto Theresienstadt
- září – prosinec 2015 přednášející (visiting lecturer) na Institute for Cultural Sciences at the University Philipss University Marburg – Institut für Kulturwissenschaften, Philipps Universität Marburg bloková celosemestrová výuka předmětu: Alltag im Ghetto Theresienstadt
Vědecká, odborná a tvůrčí činnost, profesní příprava v ČR a v EU:
- 2019 dosud - členka hodnotícího panelu GAČR - P407 Psychologie a pedagogika
- od 9/2020 - členka Vědecké rady Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze
- září – listopad 2017 – vědecký pobyt Německé akademické výměnné služby DAAD na Augsburg Universität
- 2016 – 2019 hlavní řešitelka projektu GAČR č. 16-13933S s názvem. Analýza pedagogického meziválečného konceptu školské reformy ve Zlíně v kontextu vzorového průmyslového města. Doba řešení 1.1.2016-31.12.2018
- od 2018 členka redakční rady časopisu Pedagogická orientace, vydavatel ČPdS, PedF MU Brno
- od 2017 členka redakční rady časopisu Polska Mysl Pedagogiczna, vydavatel Jagellonská univerzita v Krakově
- 2013 – 2015 členka řešitelského týmu projektu základního výzkumu GAČR, č. 13-18725S – Výchovné programy a koncepce v německých pedagogických organizacích v meziválečném Československu. Hlavním řešitel doc. PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D. Doba řešení 1.2.2013-31.12.2015
- od 2015 členka redakční rady časopisu Historia Scholastica, vydavatel Národní pedagogické muzeum a knihovna J.A.Komenského v Praze
- od 2013 spolupráce s Národním pedagogickým muzeem a knihovnou J.A.Komenského v Praze (pořádání odborných konferencí, tvůrčí činnost)
- od 2011 oponentka vybraných projektů Grantové agentury Univerzity Karlovy v Praze
- 2011 Cena rektora Univerzity Karlovy v Praze za vědecký přínos publikace Výchova a vzdělávání židovských dětí v protektorátu a v ghettu Terezín
- 2005 – 2006 účast na mezinárodním projektu Migrationen. Menschen und Ideen in unterwegs Europa der Moderne, Ruhr-University Bochum (pobyty na Ruhr Universität Bochum, 3 měsíce - září 2005, březen a září 2006)
- 2001 – 05 PhD. studium na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, obor pedagogika studijní pobyt v knihovnách v Curychu a v Heidelberku
- 1997/98 stipendijní studijní pobyt na Humboldt Universität Berlin
- 1994/2000 magisterské studium na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, obor pedagogika
Konference
Vystoupení na zahraničních konferencích
- KASPEROVÁ, Dana, KASPER, Tomáš.“New school in Czechoslovakia (Sudeten German and Czech examples)- a space for educational school reform and life reform after 1918. Předneseno na mezinárodní konferenci ISCHE 2019 – Spaces and Places of Education pořádané ve dnech 17.- 20. 7. 2019 na Univerzitě v Portu.
- KASPEROVÁ, Dana, KASPER, Tomáš. “And Yet You Were Wrong!” Several Views on Marxist Interpretation and “Rewriting” of the Interwar Democratic Discussion on School Reform in Czechoslovakia in the 1950s. Předneseno na mezinárodní konferenci Education in Totalitarian Ideologies of the 20 th Century pořádané ve dnech 17.-18.10. 2019 na Trnavské univerzitě Trnava.
- KASPEROVÁ, Dana, KASPER, Tomáš. “History of Education as a scientific discipline of education, as academic discipline of pedagogy and as field of pedagogical research in the Czech lands and in the Czech Republic: historical comparison and current situation. Předneseno na mezinárodní konferenci History of Education as a Scientific Pedagogical Discipline and a Teaching Subject – Past, Present and Perspectives pořádané ve dnech 25. -26. 6. 2019 na University of Montenegro.
- KASPEROVÁ, Dana, KASPER, Tomáš. Education of industrial young people in the company town of Zlin: the case of shoe company “Bata” in Czechoslovakia in the interwar period. Předneseno na mezinárodní konferenci L’educazione giovanile nel ’900: percorsi di ricerca pořádané ve dnech 11.- 12. 10. 2018 na University of Lecce, Italy.
- KASPEROVÁ, Dana, KASPER, Tomáš. Václav Prihoda und die wissenschaftliche Emanzipierung der tschechischen Pädagogik im Schatten des amerikanischen Vorbilds – eine Zwischenkriegszeitfallstudie. Předneseno na mezinárodní konferenci 1918: Bildungshistorische Blicke auf Traditionen, Transitionen, Visionen pořádané ve dnech 8.- 9. 6. 2018 na Pädagogische Hochschule Zürich.
- KASPEROVÁ, Dana, KASPER, Tomáš. Modernisierung der Erziehung als Pflicht und Traum im Raum der company town Zlin. Předneseno na mezinárodní konferenci Německé společnosti pro vědy o výchově DGFE Kongres Räume für Bildung – Räume der Bildung, sekce historie pedagogiky. Universität Kassel, 13. -16. března 2016
- KASPEROVÁ, Dana, KASPER, Tomáš. Exactness and Czech Pedagogy at the Turn of the Twentieth Century. Předneseno na mezinárodní konferenci Continental Pedagogy – Its Issues and Challenges Trought the Lens of History and Philosophy. Univerzita Trnava, Trnava a SAK Smolenice, 17-18. října 2016.
- KASPEROVÁ, Dana. Tschechische Zwischenkriegszeitschulreform im Kampf zwischen dem Amerikanismus und der „eigenen“ pädagogischen Tradition. Předneseno na mezinárodní konferenci Německé společnosti pro vědy o výchově DGFE Bildungsreform als Thema der Bildungsgeschichte, sekce historie pedagogiky. Universität Wien, 7.- 19. září 2015
- KASPEROVÁ, Dana, KASPER, Tomáš, Educational System in the Czech Republic: History and Challenges. Předneseno na mezinárodní konferenci The Comenius Academic Club, Bohemian National Hall and Comenius Club, New York, USA, 19.-21. 6. 2015.
- KASPEROVÁ, Dana, KASPER, Tomáš. Development of Pedagogy in the Czech lands of the Austro-Hungarian Monarchy and in Interwar Czechoslovakia. Předneseno na mezinárodní konferenci Between Tradition and Future Challeenges: The Study of Pedagogy in Central and South-East Europe. Univerzita Maribor, 22.-24. říjen 2015.
- KASPEROVÁ, Dana. Erziehung im Ghetto Theresiensatdt – Erziehung zur Gemeinschaft trotz der Lagerrealität. Předneseno na International Standing Conference for the History of Education – „Education, War and Peace“. University of London, Institute of Education, 23.-26. 7. 2014.
- KASPEROVÁ, Dana. Der neue Mensch": Schule und Erziehung in Zlin. Předneseno na mezinárodní konferenci Jugend im 20. Jahrhundert in der Tschechoslowakei. 7.-10. listopadu 2013 v Bad Wiessee (Konference Collegium Carolinum Mnichov a LM Universität Mnichov)
- KASPEROVÁ, Dana, KASPER, Tomáš. Schule und Erziehung in der Stadt Zlin in der Zeit der Firma Bata. Předneseno na mezinárodní konferenci Fachkommission Volkskunde des Johann Gottfried Herder-Forschungsrates na Univerzitě Regensburg ve dnech 22.-23.11.2013 v Regensburku.
- KASPEROVÁ, Dana, KASPER, Tomáš. „Tomas Bata´s „Company town" in Zlin: Modernisation of work, live and the power of education“. Předneseno na mezinárodní vědecká konferenci ISCHE "Education and Power : Historical Perspektives", Riga, University of Latvia, 21.-24. srpna 2013.
- KASPEROVÁ, Dana. Das Echo von Holocaust. Pedneseno na mezinárodní konferenci pořádané Kulturwissenschaftliches Institut Essen, Interdisziplinärer Arbeitskreis für philosophische Reflexion ve dnech 26.-28. listopadu 2003 v Herzog August Bibliothek Wolfenbüttel.
Vystoupení na tuzemských konferencích, uměleckých sympoziích a workshopech
- KASPEROVÁ, Dana. Profesionalizace učitelstva v demokratických společenských poměrech - příklad české meziválečné diskuse. Předneseno jako hlavní referát na konferenci ČAPV Pedagogický výzkum, školní praxe a výzvy demokracie na FP TUL pořádané ve dnech 12.-13. 9. 2019.
- KASPEROVÁ, Dana. Československá obec učitelská - cíle a úkoly „všeučitelské“ spolkové organizace Czechoslovak Teacher´s Association – the Objectives and Tasks of the Organization for All Teachers. Předneseno na mezinárodní konferenci "New education and new school in new Europe" - 1918 and the question of the reform of education in the interwar period pořádané ve dnech 20.-21. 9. 2018 s NPMK Praha a Pädagogische Hochschule Zürich.
- KASPEROVÁ, Dana. Studijní cesty ČOU do zahraničí – inspirace pro tehdejší reformu školy? Konference Učitelé na cestách v 18. až 20. století. Inovace. Inspirace. Edukace. Pořádáno PEDF UK, NPMK Praha ve dnech 25.-26. dubna 2017.
- KASPEROVÁ, Dana. Vychovatelé a děti za zdmi terezínského ghetta. Konference Záchrana židovských dětí po osvobození – květech 1945 pořádané Národním pedagogickým muzeem a knihovnou J. A. Komenského v Praze, Nadačním fodem P. Pittra a Spolkem akademiků Židů dne 14. 5. 2015 v Praze.
- KASPEROVÁ, Dana. Problematika dějin vzdělávání v časopise Pedagogika v letech 1989-2014. Konference „Aktuální situace a perspektivy dějin pedagogiky jako vědního oboru a jako vyučovacího předmětu“ pořádané 4. 2. 2015 na FF UK v Praze.
- KASPEROVÁ, Dana. Škola činná a společenská – rekonstrukce vnitřního života pokusné měšťanské školy ve Zlíně. Konference Výchova, vzdělávání a pedagogický pragmatismus: Obecně pedagogická a historická analýza pedagogického pragmatismu a příklad zlínského pokusného a Baťova školství pořádané Národním pedagogickým muzeem a knihovnou J. A. Komenského a FP TUL ve dnech 29. a 30. 5. 2014 ve Zlíně.
- KASPEROVÁ, Dana. Výchova ke společenství – příklad hnutí mládeže Blau-Weiss. Předneseno na konferenci Diskursy obecné pedagogiky v současném pedagogickém myšleni, pedagogické literatuře, teorii a praxi pořádané 4. 2. 2014 na FP v Olomouci.
- KASPEROVÁ, Dana. (společně s KASPER, Tomáš). Der Weg zur Lehrerbildungsprofessionalisierung in den böhmischen Ländern in der Aufklärungszeit. Předneseno na mezinárodní konferenci Aspekte der Professionalisierung der Lehrer-innenausbildung in Zentral- und Südosteuropa – historisce und systematische Aspekte. Pořádáno na FP TU v Liberci 10.-12. října 2013.
- KASPEROVÁ, Dana. (společně s KASPER, Tomáš). Výchovné programy a koncepce v německých pedagogických organizacích v Československu. Konference ČAPV "Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti" ve dnech 16.-18.9.2013 na Univerzitě J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.
- KASPEROVÁ, Dana. Vzdělávání židovských dětí v protektorátu. Předneseno na mezinárodní konferenci k dějinám vzdělávání a filozofii výchovy Úloha osobností a institucí v rozvoji vzdělanosti v evropském kontextu. (Prezentace školství a vzdělanosti). Konané dne 25.10.2012 na Pedf UK v Praze ve spolupráci s FP TU v Liberci.
- KASPEROVÁ, Dana. (společně s KASPER, Tomáš). Utváření profesní a národnostní emancipace českého učitelstva v poslední třetině 19.století. Předneseno na 20. konferenci ČAPV Kvalita ve vzdělávání ve dnech 10.-12.9.2012 na Pedf UK v Praze.
- KASPEROVÁ, Dana. (společně s KASPER, Tomáš). České učitelstvo na cestě k reformě školy. Předneseno na mezinárodní vědecké konferenci Výchovné a vyučovací koncepce ve střední Evropě v letech 1868-1939 pořádané v září 2011 na FP TUL.
- KASPEROVÁ, Dana. (společně s KASPER, Tomáš). České učitelstvo a Hasnerovy zákony. Předneseno na konferenci ČAPV Kam směřuje současný pedagogický výzkum? pořádané 7.-9. září 2010 na FP TUL Liberec.
- KASPEROVÁ, Dana. Reformně pedagogické otázky za zdmi ghetta Terezín. Předneseno na mezinárodní konferenci Německé a české reformně pedagogické vzdělávací a výchovné koncepty – analýza, komparace: Deutsche und tschechische reformpädagogische Bildungs- und Erziehungskonzepte während der Zwischenkriegszeit– Analyse und Vergleich pořádané na FP TU Liberec v červnu 2008.
- KASPEROVÁ, Dana. Předneseno na mezinárodní konferenci Deutsch – Sprache der Euroregion(en) pořádané TUL, Německou akademickou výměnnou službou (DAAD) Bonn a Akademickým koordinačním centrem Euroregionu Nisa v listopadu 2006.
- KASPEROVÁ, Dana. Zapomenutí pedagogové – Valtr Eisinger a jeho pedagogická činnost v ghettu Terezín. Předneseno na mezinárodní konferenci Nám i budoucím – muzejní, osvětová a vlastivědná činnost učitelů pořádané Muzeem Komenského v Přerově v listopadu 2006.
- KASPEROVÁ, Dana. Erziehungim Ghetto Theresienstadt. Předneseno na mezinárodní konferenci Češi a Němci – sousedé ve společném státě, kterou pořádala katedra pedagogiky a psychologie FP TUL ve spolupráci s Philipps-Universität Marburg. Institut fürEthnologie/Kulturwissenschaftenv únoru 2006 v Liberci.
- KASPEROVÁ, Dana. Reforma vzdělávání učitelů primárního stupně ve Švýcarsku. Předneseno na vědecké konferenci Příprava učitelů primárního vzdělávání a problematika státních závěrečných zkoušek pořádané katedrou primárního vzdělávání Pedagogické fakulty Technické univerzity v Liberci dne 3. listopadu 2005.
- KASPEROVÁ, Dana. „Erziehung hinter der Ghettomauer“. Konference pod záštitou Václava Havla a podpořena Česko-německým fondem budoucnosti. Pořádáno Fakultou humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze, Kulturwissenschaftliches Institut Essen, Interdisziplinärer Arbeitskreis für philosophische Reflexion ve dnech 9.-12. listopadu 2004 v Akademii věd ČR v Praze.
Publikace
Monografie:
- KASPEROVÁ, Dana.; KASPER, Tomáš. „Nová škola" v meziválečném Československu ve Zlíně – ideje, aktéři, místa. Praha: Academia, 2020, v tisku. (50%)
- KASPEROVÁ, Dana. Československá obec učitelská – v kontextu reformy učitelského vzdělávání (ŠVSP) a reformy školy. Praha: Academia, 2018.
- KASPER, Tomáš; KASPEROVÁ, Dana; PÁNKOVÁ, Markéta (eds.) „Národní“ školství za první Československé republiky. Praha: Academia, 2018. (25%)
- KASPER, Tomáš; KASPEROVÁ, Dana. Německé mládežnické hnutí a spolky mládeže v ČSR v letech 1918-1933. Praha: Academia, 2016. (30%)
- KASPEROVÁ, Dana. Výchova průmyslového člověka a firma Baťa v meziválečném Zlíně. Liberec: TUL, 2014. ISBN 978-80-7494-176-4.
- KASPEROVÁ, Dana. Výchova a vzdělávání židovských dětí v protektorátu a v ghettu Terezín. Praha: Univerzita Karlova, 2010. ISBN 978-80-7308-327-4.
- KASPEROVÁ, Dana - KASPER, Tomáš. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ISBN 80-7372-143-0. (50%)
Zahraniční monografie:
- KASPEROVÁ, Dana. Erziehung und Bildung der jüdischen Kinder im Protektorat und im Ghetto Theresienstadt. Bad Heilbrunn: Verlag Klinkhardt, 2014. ISBN 978-3-7815-1955-8.
Edice odborných publikací:
- KASPER, Tomáš; KASPEROVÁ, Dana; PÁNKOVÁ, Markéta (eds.) „Národní“ školství za první Československé republiky. Praha: Academia, 2018.
- KASPEROVÁ, Dana; KASPER, Tomáš; PÁNKOVÁ, Markéta (eds.) Meziválečná školská reforma v Československu. Praha: Academia, 2015.
- KASPEROVÁ, Dana; KASPER, Tomáš; PÁNKOVÁ, Markéta (eds.) Vzdělávací snahy firmy Baťa – vybrané problémy. Liberec: TUL, 2014, ISBN 978-80-7494-152-8.
- KASPEROVÁ, Dana; KASPER, Tomáš (ed.) Češi, Němci, Židé v národnostním Československu: Pohledy na školství a vědu. Liberec: Technická univerzita, 2006. ISBN 80- 7372-134-1.
Odborné studie v zahraničních recenzovaných časopisech (impact, v databázi SCOPUS, recenzované):
- KASPEROVÁ, Dana.; KASPER, Tomáš. „Scuola, citta, azienda, persone“ lo spazio e i fautori della riforma scolastica interbellica in Cecoslovacchia. L`educazione giovanile nel ´900: percorsi di ricerca. Universita Lecce: Pensa, 2020, s. 73-89. ISSN 2284-0338. (30%)
- KASPER, Tomáš.; KASPEROVÁ, Dana. The Baťa Company in Zlín – a Shoe Company or a School Company? In History of Education, 2018, č. 3., s. 321-348. ISSN print 0046-760X, online ISSN 1464-5130 (50%)
- KASPEROVÁ, Dana.; KASPER, Tomáš. Exactness and Czech Pedagogy at the Break of the 19th and 20th Century. In History of Education and Childrens Literature, 2017, roč. 12, č. 2, s. 343-358. ISSN 1971-1093 (print) / ISSN 1971-1131 (online). (50%)
- KASPEROVÁ, Dana; KASPER, Tomáš. National, state and civic education in the Czech Lands of Austro-Hungarian Empire in Czechoslovakia after 1918. History of Education and Children’s Literature, 2015, s. 251-278. (50%)
- KASPEROVÁ, Dana. Problems and the course of education in Terezín Ghetto. History of Education and Children‘s Literature, 2014, č. 1, s. 667-692, ISSN 1971-1093.
- KASPEROVÁ, Dana; KASPER, Tomáš. Die berufliche und nationale Emanzipation der tschechischen Lehrerschaft im letzten Drittel des 19. Jhrs. Motive, Ziele, Erfahrungen und Reflexionen. History of Education and Children‘s Literature, 2013, č. 1, s. 181-198, ISSN 1971-1093. (50%)
Odborné studie v zahraničních recenzovaných odborných publikacích:
- KASPEROVÁ, Dana.; KASPER, Tomáš. Der Weg zur Professionalisierung der Lehrerbildung in den böhmischen Ländern in der späten Aufklärungszeit. In KASPER, T.; SKIERA, E.; GRIMM, G. (eds.) Lehrerbildung im europäischen Kontext. Anfänge, sozio-kulturelle Bedingungen, Ausbildungsprofile und Institutionen. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2019, s. 69-80. (30%)
- KASPEROVÁ, Dana.; KASPER, Tomáš. Development and Focus of Czech Pädagogik in the Late 19th and Early 20th Centuries. In KUDLÁČOVÁ, B.; RAJSKÝ, A. (eds.) Education and “Pädagogik”– Philosophical and Historical Reflections (Central, Southern and South-Eastern Europe). Berlin: Peter Lang, 2019, s. 194-209. (50%)
- KASPEROVÁ, Dana. Und wir streben höher“. Die Bemühungen der tschechischen und deutschen Lehrerschaft um die Hochschulbildung in der Zwischenkriegszeit in der Tschechoslowakei. In HORLACHER, R., HOFFMAN-OCON, A. "Pädagogik und pädagogisches Wissen in der Lehrerbildung. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2016, s. 171-190.
- KASPEROVÁ, Dana. Die „neue Schule“ und der „neue Mensch“. Zlín als Laboratorium der Erziehungs- und Schulreform in der Ersten Tschechoslowakischen Republik. In BRENNER, CH., BRAUN, K., KASPER, T. Jugend in der Tschechoslowakei. Konzepte und Lebenswelten 1918-1989. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2015, s. 181-208.
- KASPEROVÁ, Dana; KASPER, Tomáš. Lehrerbildung in der Tschechischen Republik – Historische und aktuelle Aspekte. In SKIERA, E., NEMETH, A (ed.). Lehrerbildung in Europa. Geschichte, Struktur und Reform. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag, 2012, s. 219-238. (50%)
Odborné studie v domácích recenzovaných odborných časopisech:
- KASPEROVÁ, Dana. Child, pupil, school and the reform of society - a few notes regarding the Czechoslovakian inter-war pedagogical reform debate. Pedagogika, 2015, roč. 64, č. 5, s. 487-501. ISSN 0031-3815.
- KASPEROVÁ, Dana. Historicko-pedagogický výzkum na stránkách časopisu Pedagogika v letech 1989–2014. Pedagogika, 2015, roč. 64, č. 4, s. 349-371. ISSN 0031-3815.
- KASPEROVÁ, Dana. Reflections on the focus of education in the Theresienstadt ghetto based on reports by Theresienstadt's educators. Studia paedagogica, roč. 18, 4/2013, s. 37-56. ISSN 1803-7437.
- KASPEROVÁ, Dana. Otázka proměnlivosti výchovných cílů v podobě mládežnického spolku Blau-Weiss. E-Pedagogium, 2014, roč. 13, č. 3, s. 53-62. ISSN 1213-7758.
- KASPEROVÁ, Dana.; KASPER, Tomáš. České učitelstvo na cestě k reformě školy. E-Pedagogium, 2012, roč. 11, č. 3, s. 22-34. ISSN 1213-7758. (50%)
- KASPEROVÁ, Dana.; KASPER, Tomáš.. České učitelstvo a Hasnerovy zákony 1869. E- Pedagogium, 2010, roč. 9, č. 3, s. 26-37. ISSN 1213-7758. (50%)
Odborné studie v domácích recenzovaných odborných publikacích:
- KASPEROVÁ, Dana. Metoda – obsah vzdělávání učitelů elementárních škol a nástroj školské osvícenské reformy In. KASPER, Tomáš; PÁNKOVÁ, Markéta (eds.) Učitel ve střední a jihovýchodní Evropě – Profesionalizace učitelského vzdělávání ve střední a jihovýchodní Evropě: historické a systematické aspekty. Praha: Academia, 2015.
- KASPEROVÁ, Dana; KASPER, Tomáš; PÁNKOVÁ, Markéta. Výchova průmyslového člověka a firma Baťa. In KASPER,Tomáš; KASPEROVÁ, Dana; PÁNKOVÁ, Markéta (eds.) Vzdělávací snahy firmy Baťa – vybrané problémy. Liberec: TUL, 2014, s. 6-12. ISBN 978-80-7494-152-8.
- KASPEROVÁ, Dana. Škola činná a společenská – rekonstrukce vnitřního života pokusné měšťanské školy ve Zlíně. In KASPER, Tomáš; KASPEROVÁ, Dana; PÁNKOVÁ, Markéta (eds) Meziválečná školská reforma v Československu. Praha: Academia, 2015.
- KASPEROVÁ, Dana; KASPER, Tomáš; PÁNKOVÁ, Markéta. Meziválečná školská „příhodovská“ reforma – roviny zkoumání a metodologická východiska In. Meziválečná školská „příhodovská“ reforma – obecně pedagogická východiska a reformní příklady. Praha: Academia, 2015.
- KASPEROVÁ, Dana. Vzdělávání židovských dětí v protektorátu. In KASPER, Tomáš - PELCOVÁ, Naděžda - SZTOBRYN, Slawomir (ed.). Úloha osobností a institucí v rozvoji vzdělanosti v evropském kontextu. Praha: Karolinum, 2013, s. 389-395. ISBN 978-80-246-2286-6.
- KASPEROVÁ, Dana. Reformně pedagogické otázky za zdmi ghetta Terezín. In KASPER, T. (ed). Německé a české reformně pedagogické vzdělávací a výchovné koncepty – analýza, komparace. Liberec: Technická univerzita, 2008, s. 152-164. ISBN 978-80-7372-397-2.
- KASPEROVÁ, Dana. Židé a školství v prvorepublikovém Československu. In KASPER, T., KASPEROVÁ, D. (eds) Češi, Němci, Židé v národnostním Československu. Pohledy na školství a vědu. Liberec: Technická univerzita, 2006, s. 45-54. ISBN 80- 7372-134-1.
Vědecko-výzkumné a umělecké projekty – projekty GAČR:
Řešitelka:
- GAČR č. 16-13933S s názvem. Analýza pedagogického meziválečného konceptu školské reformy ve Zlíně v kontextu vzorového průmyslového města. Doba řešení 1.1.2016-31.12.2018
Členka řešitelského týmu:
- GAČR č. 13-8825S pod názvem Výchovné programy a koncepce v německých pedagogických organizacích v meziválečném Československu. Hlavním řešitel doc. PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D. Doba řešení 1.2.2013-31.12.2015