Mgr. Milan Hes, Ph.D.

odborný asistent
+420 48 535 2802
Konzultační hodiny
Letní semestr AR 2024/2025:
- úterý 10:00 - 11:30 hod., vždy po předchozí emailové domluvě
Profesní životopis
Pracovní zkušenosti
Období: 1. 9. 1999 - 2025
- Povolání nebo vykonávaná funkce: pedagog (1999–2025), metodik prevence (2018–2025), zástupce ředitelky školy (2022–2024)
- Hlavní pracovní náplň a oblasti odpovědnosti: výuka dějepisu, společenských věd, výchovy k občanství, historických a společenskovědních seminářů
- Název zaměstnavatele: Gymnázium, Praha 4, Budějovická 680
Období: 1. 8. 2019 - 31. 7. 2022
- Povolání nebo vykonávaná funkce: odborný asistent
- Hlavní pracovní náplň a oblasti odpovědnosti: výuka didaktiky dějepisu
- Název zaměstnavatele: Filozofická fakulta, Univerzita Hradec Králové, Rokitanského 62
Období: 1. 10 .2022 - současnost
- Povolání nebo vykonávaná funkce: odborný asistent
- Hlavní pracovní náplň: výuka didaktiky dějepisu, vedení observačních, klinických a asistentských pedagogických praxí, výuka celoživotního pedagogického vzdělávání (oborová didaktika), uvádějící a průběžná školení provázejících učitelů (obecná didaktika, pedagogika)
- Název zaměstnavatele: Filozofická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Pasteurova 5
Vzdělání a odborná příprava
Období: 2009–2012
- Dosažená kvalifikace: Ph.D. (didaktika dějepisu)
- Název a typ organizace, která poskytla vzdělání a odbornou přípravu: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta
Období: 1997–1999
- Dosažená kvalifikace: Mgr. (učitelství pro SŠ – státní zkouška z dějepisu, didaktiky dějepisu, pedagogiky)
- Název a typ organizace, která poskytla vzdělání a odbornou přípravu: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta
Období: 1994–1997
- Dosažená kvalifikace: Bc. (základy humanitní vzdělanosti – historie a filozofie)
- Název a typ organizace, která poskytla vzdělání a odbornou přípravu: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta
Zahraniční vzdělávání
- říjen 2007 – Státní muzeum Osvětim – International Center for Education about Auschwitz and the Holocaust – „Auschwitz – History, Education and Symbolism“
- říjen 2008 – Yad Vashem – The International School for Holocaust Studies Jerusalem – „Seminar in Holocaust Studies“
- červen 2010 – Mémorial de la Shoah – Musée, Centre de documentation juive contemporaine – „Teaching about Holocaust and genocides of the XXth Century“
Odborná spolupráce
- Externí spolupracovník: Univerzita Hradec Králové, Pedagogická fakulta, Rokitanského 62, výuka celoživotního pedagogického vzdělávání (2022-2025)
- Externí spolupracovník: Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě, Masarykova třída 346, externí vyučující Ústavu filmové, televizní a rozhlasové tvorby – výuka dvousemestrálního kurzu „Mediální prezentace dějin“ (2023 - současnost), odborný poradce pro tvorbu didaktických audiovizuálních médií (2012 – současnost)
- Asociace učitelů dějepisu (2001 – současnost)
- Asociace pro didaktiku dějepisu (2021 - současnost)
- člen České asociace orální historie (2019 – současnost)
- Kabinet společenskovědního vzdělávání, Národní pedagogický institut, MŠMT (2022–2024)
Další vzdělávání
- Školní metodik prevence, navazující studium, Pedagogická fakulta, Univerzity Karlova v Praze, (2018-2019)
- Akreditovaný program Včasná a dobrá pedagogická diagnostika – prevence školní neúspěšnosti MŠMT - 1506/2016-1-59
- Akreditovaný psychologický výcvik MŠMT ČR č.j. 15718/2016-1-502
- Akreditovaný psychologický výcvik MŠMT ČR č.j. 14528/2018-1-522
- Akreditovaný psychologický výcvik MŠMT ČR č.j. 504/2018-1-84
- Akreditovaný psychologický výcvik MŠMT ČR č.j. 40298/2020-4-973
- Akreditovaný program Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami MŠMT-813/2020-2186
Výzkumné granty a projekty
- Projekt OP JAK „Podpora budoucích učitelů a učitelek na UJEP“ CZ.02.02.XX/00/23_019/0008396
- Projekt: „RUR – Region univerzitě, univerzita regionu.“ Strategický projekt Operačního programu „Spravedlivá transformace.“ CZ.10.02.01/00/22_002/0000210
Publikace
Publikační činnost
HES, M.; Dějepis a škola v přírodě – k výročí knihy Eduarda Štorcha. Bratislava: Acta historiae Posoniensia, FF UK, 2024, v tisku.
HES, M.; Média a vzdělávání v myšlení Karla Scheinpfluga – fonograf učitelem. In: Slánský obzor roč. 31 (131), Slaný: Patria z. s., 2024, s. 120-125.
HES, M.; Film ve výuce – dějepis a normalizace. In: Média – Dějiny – Společnost: Obraz národních dějin v české a polské kinematografii, Opava: Slezská univerzita: Fakulta veřejných politik, 2023, s. 105-118.
HES, M.; Většina, menšiny a multiperspektivní dějepis. In: Média – Dějiny – Společnost: Národnostní menšiny a mediální reflexe jejich každodennosti v ČR a Polsku, Opava: Slezská univerzita: Fakulta veřejných politik, 2022, s. 71-80.
HES, M.; Křesťanství a církev v cílech historického vzdělávání. In: Média – Dějiny – Společnost: Obraz křesťanství v dějinách střední Evropy, Opava: Slezská univerzita: Fakulta veřejných politik, 2021, s. 76-85.
HES, M.; John Dewey a dějepis. Bratislava: Acta historiae Posoniensia, FF UK, 2021, s. 159-168.
HES, M; Ukrývaní Židé během a po Slovenském národním povstání. In: Z. Zudová-Lešková a kol., Židia v Slovenskom národním povstaní – Židé v Slovenském národním povstání. Banská Bystrica: Múzeum SNP, Praha: Historický ústav AV ČR, 2021, s. 105-121.
HES, M.; Dějiny sousedství ve výuce – Média, dějiny a společnost. In: Média – Dějiny – Společnost: Obraz Polska a Poláků v českých médiích, Opava: Slezská univerzita: Fakulta veřejných politik, 2020, s. 31-40.
HES, M.; Nový dějepis v kostce pro SŠ I. Praha: Fragment, 2020.
HES, M.; Nový dějepis v kostce pro SŠ II. Praha: Fragment, 2020.
HES, M.; Traumatická paměť holocaustu (K psychologickým aspektům vzpomínání). In: Historia Medicinae Slovaca V. Fenomén vojny v kontexte dejín medicíny, Bratislava: STIMUL – centrum informatiky a vzdelávania FF UK pre LF UK, 2020, s. 103-113.
HES, M.; Humor je zbraní duše v boji o přežití. In: Psychologie DNES 10, 2017, s. 42-45.
HES, M.; Dějepis do kapsy pro 2. stupeň ZŠ. Praha: Fragment, 2015.
HES, M; Výchova k občanství. In: Školní tabulky pro 6. – 9. třídu ZŠ. I. Dostálová – R. Drábová – L. Procházková – M. Hes, Praha: Fragment, 2015.
HES, M.; Promluvili o zlu: holocaust mezi dějinami a pamětí. Praha: Epocha, 2013.
HES, M.; Didaktika dějepisu a prostředí audiovizuálního archivu. In: Brána dějepisu otevřená. Josef Märc – Hana Lencová a kolektiv, Studia Historica Didactica 4, Ústí nad Labem: FF UJEP, 2012, s. 85–93.
HES, M.; K povaze školního historického pramene. In: Bylo nebylo – studie (nejen k dějinám dějepisectví, vzdělanosti a didaktice dějepisu, Ed. Hana Kábová a Mikuláš Čtvrtník, Historia Universitatis Carolinae Pragensis Tomus LII, Suppl. 1/2012, s. 295-300.
HES, M; Oral history a edukační prostředí. In: Brána dějepisu otevřená. Josef Märc – Hana Lencová a kolektiv, Studia Historica Didactica 4, Ústí nad Labem: FF UJE,P 2012, s. 121-132.
HES, M; Založení Kuratoria pro výchovu mládeže v Čechách a na Moravě. In: Slánský obzor 13 (113) – ročenka společnosti Patria, Vlastivědného muzea ve Slaném a Státního okresního archivu v Kladně, 2005, s. 50-59.