• KPP

Tutoři studentů

Tutoři studentů

Vážené studentky, vážení studenti,

v případě jakýchkoliv dotazů, informací ohledně studia, se neváhejte obrátit na tutorky:

PhDr. Simona Kiryková, Ph.D. - tutorka pro PVČ, Pedagogická studia ( Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.)
PhDr. Magda Nišponská, Ph.D. - tutorka pro Ped. psych. modul Bc. studia (Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.)
PhDr. Jitka Novotová, Ph.D. - tutorka pro NMgr. Vychovatelství (Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.)

  • KPP

Pedagogické inovace

Usilujeme o pedagogické inovace
v aplikovaném výzkumu i v praxi s učiteli

Zajímá Vás jak inovativně plánovat a realizovat výuku či neformální vzdělávání? Spolupracujeme se zkušenými učiteli a lektory z inovativních škol, z Montessori, waldorfských, lesních škol, školek a družin. Podíleli jsme se v evropských projektech na vzdělávání lektorů dle koncepce badatelsky orientované výuky a inovovali jsme výrazně pojetí pedagogické praxe.

Spolupracující instituce

  • 50.7066,15.1753

    MŠ Montessori Jablonec nad Nisou

    Zámecká 10, 466 06 Jablonec nad Nisou
    ředitelka: Vlasta Hillebrandová
    kontakt: 483 302 625

    Webová stránka

  • 50.5943,15.1493

    Waldorfská MŠ Turnov

    Hruborohozecká 405, 511 01 Turnov
    ředitelka: Hana Lamačová
    kontakt: 606 476 466

    Webová stránka

  • 50.7372,15.06

    Waldorfské třídy Liberec odloučené pracoviště ZŠ Kaplického Liberec

    Mařanova 650, Liberec 463 12
    ředitel: mgr. Pavel Zeronik
    kontakt: 608 439 020

    Webová stránka

  • 50.6014,15.3334

    Waldorfská základní a střední škola Semily

    Tyršova 485, 513 01 Semily
    ředitelka: mgr. Lenka Břenková
    kontakt: 732 516 572

    Webová stránka

  • 50.7798,15.0763

    MŠ Lesmír

    Horova 973/6, 460 01 Liberec 1
    ředitelka: Veronika Vondráčková
    kontakt: 777 712 211

    Webová stránka

  • 50.7214,15.1713

    ZŠ Jablonec nad Nisou 5. května oddělení Montessori

    5. května 76, 466 01 Jablonec nad Nisou

    zástupce ředitele pro Montessori: mgr. Milan Fric

    kontakt: 608 926 426

    Webová stránka

  • 50.77,15.0604

    ZŠ Liberec, ul. 5. května třídy Montessori

    5. května 64/49, 460 01 Liberec 1
    zástupkyně ředitele pro Montessori: mgr. Marie Holá, Th.D.
    kontakt: 778 541 451

    Webová stránka

  • 50.7371,15.3037

    Masarykova ZŠ Tanvald Trojlístek

    Školní 416, 46841 Tanvald

    ředitelka: mgr. Jana Duňková

    kontakt: 770 689 335

    Webová stránka

  • KPP

Průvodce pro prváky

PhDr. Simona Kiryková, Ph.D. - tutorka pro PVČ, Pedagogická studia ( Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.)
PhDr. Magda Nišponská, Ph.D. - tutorka pro Ped. psych. modul Bc. studia (Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.)
PhDr. Jitka Novotová, Ph.D. - tutorka pro NMgr. Vychovatelství (Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.)

  • KPP

Workshopy

Workshopy

POZVÁNKA NA WORKSHOP KPP FPHP TUL
k rozvoji vědecké a mezinárodní spolupráce 

Zveme na workshop a diskusi k tématům rozvoje pedagogické vědy na KPP – rozvoj a využitelnost vědecké spolupráce TU Liberec – TU Dresden, rozvoj spolupráce s dalšími univerzitami a paměťovými institucemi

Pozvánka 

Jak podpořit nadané děti ve škole

Katedra pedagogiky a psychologie ve spolupráci s Krajským úřadem Libereckého kraje pořádá v pořadí již druhou konferenci Jak podpořit nadané děti ve škole, která proběhne ve středu 18.5.2022 od 12:30 do 17:00 hod. na budově G, FP TUL.

Program a přihlášení zde  

  • 20220518 130407

  • 20220518 130637

  • 20220518 142745

  • 20220518 150625

  • 20220518 151202

  • 20220518 152805

Festival neformálního vzdělávání

Festival neformálního vzdělávání uspořádala dne 1. 4. 2022 Katedra pedagogiky a psychologie, kterého se zúčastnili studenti, akademici a zástupci významných organizací poskytující neformální vzdělávání v Libereckém kraji. O svých zkušenostech se studenty živě diskutovali zástupci Člověka v tísni, DDM Větrník, Severočeského muzea, Lesmíru, dětského klubu MZŠ Tanvald, školního klubů ZŠ Montessori z Jablonce nad Nisou, ZŠ Montessori Liberec, waldorfské třídy ZŠ Kaplického či Učíme venku ZŠ Ostašov. Součástí festivalu byla i soutěž o nejlepší studentský plakát, v níž zvítězila studenta bc. studijního programu Pedagogická studia Tereza Sobolová. V odpolední části se konaly workshopy, jež se zaměřovaly na reflexivní pojetí pedagogických praxí, profesní rozvoj studentů a tvorbu studentských portfolií.

Plakát

Děti pomáhají dětem – benefiční představení jako pomoc Ukrajině

  „Návštěva z pravěku je divadelní hra, kterou napsal v terezínském ghettu židovský chlapec Petr Ginz, jehož svobodný život ukončila německá nacistická agrese za druhé světové války. Divadelní příběh nadaného Petra Ginze je dnes, bohužel, opět silným příběhem nastavujícím zrcadlo i současným osudům dětí, jež se kvůli válečnému konfliktu na Ukrajině ocitly v existenčně těžkých situacích“, říká Dana Kasperová z katedry pedagogiky a psychologie.

Divadelní představení nastudovali studenti gymnázia Přírodní škola v Praze, kteří se odkazem terezínských dětí aktivně zabývají a zasazují se o to, aby tragická ztráta dětských životů za druhé světové války nebyla zapomenuta a navždy nám říkala, že zlu je nutno se postavit a bezbranným dětem je nutno vždy pomoci. „Příběh na motivy knihy a životního příběhu Petra Ginze, mladého výtvarníka, spisovatele a šéfredaktora časopisu Vedem v terezínském ghettu za druhé světové války byl inspirován Julesem Vernem a prolíná se s mrazivou realitou životního osudu dospívajícího chlapce v době protektorátu“, říká ředitel školy František Tichý a dodává: „Tento příběh nás nesmí nechat chladnými ani vůči současné agresi a bezpráví, která samozřejmě dopadá ve velké míře na děti a radikálně změnila jejich dětství a dospívání.“

Finanční výtěžek z divadelního představení Návštěva z pravěku, které zahraje pražské gymnázium Přírodní škola dne 31. 3. 2022 v 9.30 v aule Technické univerzity, bude věnován na konto Člověka v tísni na pomoc Ukrajině. Vstupné je 30 Kč. Na představení jsou zváni všichni studenti a zaměstnanci Technické univerzity v Liberci.

Plakát

Studenti FP TUL se zapojili do pomoci ukrajinským dětem prchajícím před válkou

 V České republice a rovněž přímo v Liberci se nachází nyní nemalé množství ukrajinských dětí, které uprchly nejčastěji se svými matkami před konfliktem na Ukrajině. Dopady válečné agrese Putinova Ruska na Ukrajinu postavilo bezbranné děti do těžko řešitelných životních situací. Pomoci ukrajinským dětem alespoň trochu „zapomenout“ na každodenní těžkosti člověka prchajícího před válkou chtějí i studenti FP TUL. „Studentky pedagogických oborů naší fakulty se aktivně zhostily pomoci při aktivním trávení volného času ukrajinských dětí. V DDM Větrník pomohou vést sportovní aktivity ve spolupráci se zaměstnanci domova dětí a mládeže. Patří jim za jejich dobrovolnickou práci velké poděkování“, říká Dana Kasperová koordinátorka této pomoci z katedry pedagogiky a psychologie. „Velmi si vážíme jakékoliv podpory našich studentů ukrajinským dětem v existenčně těžké situaci“, dodává proděkanka Zuzana Pechová a věří, že vedle materiální a finanční pomoci mohou naši studenti pomoci právě s podporou ukrajinských dětí ve škole a ve volnočasových aktivitách.

PEDAGOGICKÉ HORIZONTY 2021 – studentská konference 

Na katedře pedagogiky a psychologie FP TUL proběhla ve středu 15. 12. 2021 Studentská konference – Pedagogické horizonty 2021 na téma Inovativní a alternativní pedagogické koncepce v současné společnosti. Cílem této studentské konference bylo představit z různých úhlů pohledu inovativní a alternativní koncepce, které poukazují na současné trendy ve vzdělávání – otevřený a partnerský přístup, konstruktivistické učení, diverzitu, zásady inkluzivní pedagogiky či zdravého učení. Na konferenci se sešli studenti napříč studijními programy i ročníky, nejpočetněji byli zastoupeni studenti NMgr. Vychovatelství z 1. a 2. ročníku a studenti Učitelství pro 1. stupeň ZŠ. ze 2. a 3. ročníků.

Program

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

WORKSHOP MONTESSORI PEDAGOGIKY

Dne 24. 11. 2021 proběhl workshop k problematice principů a koncepce Montessori pedagogiky. Workshop vedla lektorka a ředitelka MŠ Montessori v Jablonci nad Nisou Vlasta Hillebrandová. Workshop byl součástí semináře zaměřeného na význam alternativních vzdělávacích koncepcí v současné proměně českého vzdělávání. Workshop poukázal prakticky a konkrétně na vybrané principy Montessori a podpořil diskusi studentek k využití těchto principů v současném vzdělávacím prostředí.

Plakát

Kulatý stůl k pedagogickým praxím v neformálním vzdělávání

Dne 5.10.2021 se konal na katedře pedagogiky a psychologie FP TUL kulatý stůl k pedagogickým praxím v neformálním vzdělávání. Diskuse se věnovala jak spektru pedagogických cílů a různorodému zaměření pedagogických institucí působících v neformálním vzdělávání, tak i možnostem realizace reflektované praxe studentů pedagogických neučitelských oborů v těchto institucích.

Program

Program

TANDEMOVÁ VÝUKA

Tandemová výuka v seminářích psychologie na KPP: Do výuky psychologických předmětů na KPP se často zapojují pozvaní odborníci z praxe. Setkávání s experty jsou pro studenty vždy zajímavá, motivující a inspirující. Diskuse s odborníky studentům umožňují vytvořit si jasnější
představu o výkonu edukační praxe v reálném životě. Zde více ..

DIALOG S ALTERNATIVAMI v neformálním vzdělávání

Dne 1. 3. 2021 proběhlo na Katedře pedagogiky a psychologie FP TUL diskusní fórum Dialog s alternativami v neformálním vzdělávání, v jehož rámci zástupci odborné veřejnosti, akademické obce i studenti FP TUL diskutovali o možnostech alternativního vzdělávání v libereckém regionu i o otázkách neformálního vzdělávání v těchto institucích. Hlavním tématem se stalo využití waldorfské, Montessori či lesní pedagogiky v neformálním vzdělávání dětí i mládeže. Dále se učitelé a ředitelé inovativních škol společně s akademiky a studenty zamýšleli nad možnostmi využití prvků alternativních pedagogických koncepcí v běžné škole či v praxi školních družin a klubů.

  • KPP

Pedagogická studia

Pedagogická studia (Bc.)

... je bakalářský studijní program (v prezenční nebo kombinované formě - studijní plán), který připraví studenty na pedagogickou práci ve školních klubech, ve volnočasových organizacích a mimoškolních institucích. Do bakalářského studijního programu Pedagogická studia se mohou studenti hlásit v rámci přijímacího řízení ke studiu od roku 2020/21. Studijní program Pedagogická studia navazuje na dlouhodobé zkušenosti katedry pedagogiky a psychologie s programem zaměřeným na volnočasovou pedagogiku a rozšiřuje a prohlubuje přípravu absolventů na práci v neformálním vzdělávání. Po absolutoriu bakalářského studijního programu může student na katedře pedagogiky a psychologie FP TUL pokračovat v navazujícím magisterském studiu Vychovatelství (prezenční forma).

Absolventi najdou uplatnění jak ve školních klubech, střediscích volného času, tak i v různých vzdělávacích institucích. Studijní program usiluje o osobnostní a pedagogický rozvoj studentů v oblasti výtvarné, hudební, dramatické, jazykově-literární, tělesné, environmentální a informační výchovy. Studium je vedeno v úzkém sepětí s pedagogickou praxí, aby student dokázal uplatnit pedagogické znalosti a dovednosti v individuálním rozvoji žáků a dětí. Ke studiu jsou studenti přijímáni na základě úspěšného složení přijímací zkoušky, která vedle testu klade důraz na uchazečem předložené portfolio jeho pedagogických aktivit a činností dokládajících osobnostní a pedagogický rozvoj uchazeče.

Po ukončení studia absolvent umí:

vhlédnout a pochopit podstatu základních pedagogických procesů, metodických přístupů a objasnit podstatu základních pedagogických koncepcí s ohledem na příbuzné obory – zejména psychologické disciplíny; aplikovat a využívat získané znalosti, dovednosti, kompetence z oblasti pedagogiky, psychologie, ale i široké oblasti výchov (výtvarná, hudební, dramatická, literární, tělesná, environmentální, informační), kulturního dědictví při přípravě, vedení, realizaci a hodnocení výchovně vzdělávacích programů neformálního vzdělávání; aplikovat metodické a koncepční přístupy při pedagogické práci s dětmi a mládeží v neformálním vzdělávání; využívat získané metodické přístupy a komunikační strategie při práci se skupinou a při řešení pedagogických situací a problémů; aplikovat porozumění pojmům, teoretickým a metodickým přístupům inkluzivní pedagogiky při práci s heterogenní skupinou a s ohledem na individuální zvláštnosti dětí a mládeže.

Pro dosažení těchto cílů absolvent získá:

znalosti v oblasti pedagogiky, vzdělávání a výchovy, pochopení důležitosti mezioborového chápání pedagogických procesů, základní orientaci v širších současných i historických souvislostech problémů výchovy a vzdělávání; znalosti v oblasti psychologie osobnosti, obecné, vývojové, sociální a pedagogické, v oblasti skupinové dynamiky a vedení malých skupin; dovednosti v přípravě pedagogického programu s ohledem na didaktické a psychodidaktické souvislosti; vybrané teoretické znalosti a dovednosti v oblasti dramatické a jazykové výchovy, hudební výchovy, rozvoje estetického vnímání a výtvarné tvořivosti, tělesné výchovy a organizace sportovních aktivit, environmentální výchovy, informační výchovy, multikulturní výchovy; základní znalosti a dovednosti potřebné pro koncepci, realizaci a analýzu výchovně-vzdělávacího programu a vyhodnocení jeho účinnosti; základní orientaci v právním rámci v oblasti neformálního vzdělávání.

Rozvrhy PS kombi

Rozvrh PS kombi na LS 2021/2022. Předřazený týden 7. - 12. 2. 2022 - pravidelně si kontrolujte změny.

Rozvrh PS kombi na ZS 2021/2022. Předřazený týden 20. 9. - 25. 9. 2021. Rozvrh si pravidelně kontrolujte.

PRAXE

V rámci koncepce reflektovaných praxí (zařazeny již od prvního do třetího ročníku studia) je student veden s ohledem na osobnost dítěte, jeho individuální zvláštnosti a specifika k aplikaci získaných znalostí, vědomostí, dovedností při řešení pedagogických problémů a pedagogických situací typických pro pedagogickou práci v rámci neformálního vzdělávání. Studenti vykonávají praxi v různých typech organizací, jako jsou zejména školní družiny, školní kluby, instituce neformálního vzdělávání. Ve vyšší míře je využíváno bohaté, intenzivní a dlouhodobé spolupráce katedry pedagogiky a psychologie s inovativně či alternativně zaměřenými školami, respektive jejich školními družinami či kluby. Studenti se naučí připravit ucelený program pro družiny a školní kluby škol zaměřených na waldorfskou pedagogiku či Montessori pedagogiku. Studenti také ve spolupráci se svým tutorem praxe mohou připravit samostatné projekty, jako jsou adaptační kurzy pro základní a střední školy či programy pro letní pobytové či příměstské tábory.

Pojetí praxe bakalářského studijního programu Pedagogická studia – prezenční forma studia

Bakalářský program Pedagogická studia Vás připravuje zejména na uplatnění v pedagogické praxi. Proto je i v rámci celého studia kladen na praktickou část velký důraz. Praktická část studia je provázána s „teoretickou“ přípravou. Reflektovaný systém pedagogické praxe Vás připraví na zvládání náročné, ale zajímavé a potěšující práce s dětmi a mládeží.

doc. PhDr. Dana Kasperová, Ph.D.
garantka studijního programu

V rámci koncepce reflektovaných praxí (zařazeny již od prvního do třetího ročníku studia) je student veden s ohledem na osobnost dítěte, jeho individuální zvláštnosti a specifika k aplikaci získaných znalostí, vědomostí, dovedností při řešení pedagogických problémů a pedagogických situací typických pro pedagogickou práci v rámci neformálního vzdělávání. Studenti vykonávají praxi v různých typech organizací, jako jsou zejména školní družiny, školní kluby, instituce neformálního vzdělávání. Ve vyšší míře je využíváno bohaté, intenzivní a dlouhodobé spolupráce katedry pedagogiky a psychologie s inovativně či alternativně zaměřenými školami, respektive jejich školními družinami či kluby. Studenti se naučí připravit ucelený program pro družiny a školní kluby škol zaměřených na waldorfskou pedagogiku či Montessori pedagogiku.

V rámci pedagogické praxe studenti navrhují, realizují a reflektují výchovně-vzdělávacích programy v oblasti výtvarné, hudební, jazykově-literární, dramatické, tělesné, environmentální či mediální výchovy. Aktivity v rámci reflektivní pedagogické praxe studenti připravují a vyhodnocují s vyučujícím katedry pedagogiky a psychologie. Pedagogické přípravy mohou studenti konzultovat s pedagogy z praxe, u nichž praxe probíhá. Přípravy, výstupy a reflexe pedagogické praxe student zahrnuje do svého portfolia z praxe. Svoji praxi studenti shrnují do závěrečného portfolia, které je hodnoceno v rámci státní závěrečné zkoušky.

Cílem Praxe 1 je seznámení studentů se šíří pedagogické praxe neformálního vzdělávání. V rámci předmětu Praxe 1 musí studenti absolvovat v roli pozorovatele nejméně pět náslechových vícehodinových bloků ve školních družinách, školních a sportovních klubech, neziskových organizacích či vybraných partnerských institucích neformálního vzdělávání (vzdělávací oddělení muzeí, galerií) pod vedením odborného tutora.

Cílem Praxe 2 je navrhnout, realizovat a zhodnotit jednoduchý výchovně vzdělávací program pro skupinu dětí či mládeže v rámci neformálního vzdělávání (školní družina/klub). Program je zaměřen na oblast jazykově-literární, dramatické výchovy či interpretace historicko-kulturního dědictví. Student realizuje praktické aktivity po dobu celého semestru v rozsahu min. 4 hod./týdně.

Cílem Praxe 3 je navrhnout, realizovat a zhodnotit výchovně vzdělávací činnosti a jednoduché programy pro pobytovou akci v celkové délce minimálně 5 dnů (letní tábor, příměstský tábor, škola v přírodě, sportovně-pobytové akce, harmonizační pobyty dětí a mládeže).

Cílem Praxe 4 je navrhnout, realizovat a zhodnotit jednoduchý výchovně vzdělávací program pro skupinu dětí či mládeže v rámci neformálního vzdělávání (školní družina/klub). Program je zaměřen na oblast výtvarné výchovy, výtvarné tvořivosti a výtvarného experimentu. Student realizuje praktické aktivity po dobu celého semestru v rozsahu min. 4 hod./týdně.

Cílem Praxe 5 je navrhnout, realizovat a zhodnotit jednoduchý výchovně vzdělávací program pro skupinu dětí či mládeže v rámci neformálního vzdělávání (školní družina/klub). Program je zaměřen na oblast tělesné výchovy, environmentální výchovy, outdoorových aktivit a oblast interpretace geograficko-sociálního prostoru. Student realizuje praktické aktivity po dobu celého semestru v rozsahu min. 4 hod./týdně.

  • KPP

Lidé

Akademičtí pracovníci

Docenti

Odborní asistenti

Vědečtí pracovníci

Asistenti

Lektoři

Externisté

Sekretariát

  • KPP

Publikace výběr

Publikace výběr

Výsledky našich výzkumů a tvůrčí činnosti jsou různorodé. Odráží se jak v odborných časopiseckých studiích, tak i v tematicky zaměřených monografických publikacích. Zde je několik odkazů na naše výstupy tvůrčí činnosti:
  • Velké dějiny zemí Koruny české » Školství a vzdělanost (VDZKČ)

    Novotný Miroslav a kol.

    V posledních desetiletích se vzdělání často redukuje na pouhý nástroj tržní ekonomiky. Tak tomu ale nebylo vždy. Kniha dvanácti českých historiků přibližuje cestu, kterou prošlo školství v českých zemích od svých středověkých počátků, kdy bylo dostupné jen úzké elitě, až k masovému vzdělávání 21. století. Dílo nabízí široce koncipovanou syntézu, kterou česká historiografie dlouho postrádala. Jeho základní osu tvoří dějiny školství a vzdělanosti v Čechách a na Moravě (na Slovensku a Zakarpatské Ukrajině v příslušných obdobích) dovedené do roku 2004. Kromě všech úrovní, typů a forem vzdělávání publikace zpracovává i bezprostředně související témata, jako jsou školní každodennost, školní architektura, mládežnické a studentské spolky. Věnuje se rovněž souvislostem vzdělanosti, rozkvětu knižní kultury včetně knihoven a čtenářských spolků, vydávání novin a časopisů či nástupu nových médií. Součástí výkladu jsou rovněž dosud málo zmapované oblasti bádání jako vzdělávání dívek a duchovních či lidová výchova.

    Knihkupectví

  • "Nová škola" v meziválečném Československu ve Zlíně

    KASPER T., KASPEROVÁ D.

    Publikace zpracovává problematiku meziválečné školské reformy (1929–1939) v kontextu tzv. firemního města Zlína, prostoru pokroku, modernity, racionalizace, síly moderní techniky. Myšlenky racionalizace, taylorismu, zásad scientific management neovlivňovaly jen výrobu ve firmě Baťa, každodenní život ve Zlíně, ale i chod pokusných zlínských veřejných škol. Jejich cílem byla škola činná (learning by doing) a společenská (school democracy). Studie v první části analyzuje cestu české pedagogiky k důvěře v racionalizační hnutí a v druhé části rekonstruuje pedagogické zásady v pokusných obecných a měšťanských školách ve Zlíně.

    Knihkupectví

  • Učitelské sbory základních škol a jejich sociální klima. Vícepřípadová studie učitelských sborů

    URBÁNEK P., NOVOTOVÁ J., ROZKOVCOVÁ A., PICKOVÁ H., JURSOVÁ J., PICEK J.

    Publikace je kolektivním výstupem a představuje část výsledků realizovaného tříletého výzkumu učitelských sborů základních škol a jeho klimatu. Zabývá se tematikou, která u nás není na žádném stupni školy důsledněji ani systematičtěji sledována. Ukazuje se přitom, že pro naplňování výchovných ambicí současné školy je faktor sociálních vztahů zcela klíčovým. Netýká se přitom pouze žákovské klientely, ale také personálu a především učitelů. Učitelský sbor, jeho personální konstelace, charakteristiky a sociální klima, je spolu se způsobem vedení lidí určující pro kvalitu práce školy. Publikace se zabývá teoretickým ukotvením tématu, analyzováno je specifikum současné školy, její kultura, učitelský sbor a fenomén sociálního klimatu. Metodologicky zaměřená kapitola objasňuje možnosti a postupy výzkumu sociálního klimatu ve školním prostředí, upozorňuje přitom na citlivost a složitost této diagnostiky. Stěžejní část knihy popisuje devět příběhů učitelských sborů a hledá příčiny jejich značné rozmanitosti. V tematických analýzách jsou následně hledány souvislosti napříč všemi devíti případy. Studii uzavírá diskuze k nejvýznamnějším tématům učitelských sborů, která byla realizovaným výzkumem otevřena.

    Knihkupectví

  • "Národní" školství za první československé republiky

    KASPER T., KASPEROVÁ D., PÁNKOVÁ M.

    Publikace se zaměřuje na otázku vývoje, vymezení vzdělávacích cílů a obsahů obecných a měšťanských škol jako institucí, v nichž většina meziválečné populace v ČSR plnila povinnou školní docházku. „Národní“ školství je tematizováno jako prostředek řešení tzv. národní i sociální otázky v mnohonárodnostním Československu. Nastíněna je diskuse v oblasti vztahu školy a církve, ale i problematika výchovy občana demokratického státu. Každodenní chod „národních“ škol byl výsledkem odborné pedagogické diskuse, ale i diskuse v širší učitelské veřejnosti sdružené v mnoha organizacích, odborných fórech a institucích. Publikace se věnuje dané problematice u českého a německého učitelstva v českých zemích, v samostatných kapitolách je tematizován stav školství na Slovensku a v Podkarpatské Rusi.

    Knihkupectví

  • Pedagogická psychologie pro učitele

    Jedlička R., Koťa J., Slavík J.

    Publikace se zaměřuje na psychologické otázky učení, vyučování a výchovného působení na děti a dospívající. Objasňuje podstatu nejčastějších problémů, s nimiž se pedagogičtí pracovníci setkávají při řízené socializaci a jejích poruchách, včetně konfliktů odehrávajících se v každodenních školních interakcích.

    Publikace se zabývá řadou důležitých témat, jako je například:

    • charakteristika pedagogické psychologie, její historický vývoj a interdisciplinární vztahy
    • problematika výběru a uspořádání učiva, volby vhodných metod a forem hodnocení
    • vliv primární socializace na sebepojetí jedince, jeho společenské zařazení a rizikové chování
    • diagnostické metody a výzkumné přístupy využívané při pedagogické diagnostice a při vypracování kvalifikované pedagogické prognózy
    • otázky výchovného poradenství a poskytování poradenských služeb
    • psychosociální aspekty pedagogické psychologie, role školy a vzdělávání ve společnosti
    • pedagogická autorita, specifika komunikace v pedagogickém procesu, řešení nedorozumění
    • problematika agrese a podpory prosociálního chování
    • text je doplněn medailonky význačných osobností oboru a obohacuje ho i řada ilustrací

    Kniha je určena především studentům pedagogických oborů, množství nových podnětů v ní však najdou také stávající učitelé, vychovatelé, trenéři, mistři odborné výuky, sociální pedagogové a psychologové působící na děti a mládež.

    Knihkupectví

  • Československá obec učitelská

    KASPEROVÁ D.

    Publikace analyzuje program a hlavní cíle, které zastávala významná meziválečná učitelská organizace – Československá obec učitelská (ČOU) –, jež spoluutvářela spolkový učitelský život v meziválečném Československu v letech 1920–1939 a sehrála zásadní roli ve dvou stěžejních tématech meziválečné pedagogické diskuse – v reformě školy a reformě vzdělávání učitelů národních škol. Kniha sleduje Československou obci učitelskou jako mimořádný příklad učitelské organizace usilující po vzniku samostatného Československa jak o sjednocení všech tehdejších učitelských spolků, tak o reformu učitelského vzdělávání a o vysokoškolské vzdělání učitelů národních škol. V neposlední řadě také analyzuje význam spolkových institucí ČOU v procesu reformy školy, zejména ohledně vymezení reformního školského programu, jeho propagace mezi učitelstvem i širší veřejností a následného prosazení v diskusi s ministerstvem školství.

    Knihkupectví

  • Psychický vývoj dítěte a výchova

    JEDLIČKA R.

    Dětství a mládí jsou klíčová období, která v mnohém zásadně určují následný lidský život. Publikace se zabývá psychickým vývojem dětí už od doby před narozením až do období dospívání. Poukazuje na to, jaké možnosti a limity má výchova v rámci rodiny i školy vzhledem k individuálním zvláštnostem dětí.
       
    Autor poutavým způsobem objasňuje, jak výchova ovlivňuje sebepojetí, sociální zařazení a schopnost jedince vyrovnávat se s těžkostmi. Díky terapeutické praxi a mnohaletým zkušenostem s výukou na vysoké škole dokáže srozumitelně vyložit příčiny emočních problémů, dynamiku duševních poruch i pozoruhodné výsledky výzkumů. Prostřednictvím případových studií seznamuje čtenáře s řešením výchovných obtíží, ale také s důsledky toho, když nebyla dětem či dospívajícím v krizi poskytnuta potřebná podpora.
    Odborné pojednání o vývoji dítěte a mladého člověka nepochybně uvítají nejen vysokoškolská pracoviště připravující do praxe budoucí učitele, psychology, zdravotníky a sociální pracovníky, ale najde uplatnění i v programech celoživotního vzdělávání pro odborníky pomáhajících profesí.

    Knihkupectví

  • Německé mládežnické hnutí a spolky mládeže v ČSR v letech 1918-1933

    KASPER T., KASPEROVÁ D.

    Publikace analyzuje programové zaměření vybraných německých mládežnických organizací v ČSR v letech 1918-1933 v kontextu tzv. německého mládežnického hnutí (deutsche Jugendbewegung). Pozornost se zaměřuje na programovou a ideovou analýzu měšťanského nacionálně zaměřeného spolku Sudetendeutscher Wandervogel, který plnil v značné míře vzorovou funkci i pro činnost ostatních nacionálně konzervativních němec- kých mládežnických spolků v ČSR. Dále roze- bírá, že německé konzervativně nacionální mládežnické spolky měly být nejen prostřed- kem tzv. kulturněkritického hnutí za „refor- mu života“ (Lebensreform), ale i prostředkem sudetoněmeckého nepolitického sjednocení všech sudetských Němců, a v neposlední řadě se věnuje i vývoji německých židovských mlá- dežnických skupin Blau Weiss v ČSR a jejich oscilaci mezi socialismem a sionismem.

    Knihkupectví

  • Poruchy socializace u dětí a dospívajících

    Jedlička R. a kolektiv

    Autoři analyzují faktory ovlivňující primární a sekundární socializaci. Soustřeďují pozornost na otázky norem a normality lidského chování, včetně kritického přehledu reprezentativních teorií sociálních deviací. Zabývají se však také zvládáním životních potíží a stresu u dětí a dospívajících a věnují se příčinám duševní krize, rozpoznání krizového vývoje a zásadám pomoci ohroženým mladým lidem. Na případových studiích ilustrují rizika zanedbání podpory jedinců v životní krizi, poukazují na časté příčiny závadového chování, psychických poruch, vzniku závislostí a suicidiálních projevů. Jedna z kapitol se zaměřuje i na pastorační péči o děti a mládež ve zlomových situacích. Čtenáři se seznamují s teorií a praxí arteterapie, artefiletiky, výchovné dramatiky, muzikoterapie a muzikofiletiky včetně jejich uplatnění v prevenci i při nápravě poruch sebepojetí či sociálního zařazení. Publikace nezapomíná ani na pedagogicko-psychologické poradenství, služby poskytované rodičům a dalším vychovatelům školními psychology, poradnami, speciálněpedagogickými centry a středisky výchovné péče. Neopomíjí diskusi týkající se integrace dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami do škol běžného vzdělávacího proudu, tvorby inkluzivního prostředí ani problémy institucionální péče o děti a mládež s vážnými výchovnými problémy. Pozornost je rovněž věnována sebezkušenostnímu výcviku psychosociálních dovedností u pracovníků pomáhajících profesí a poskytování supervizní podpory ve školství.

    Knihkupectví

  • Učitel ve střední a jihovýchodní Evropě

    KASPER T., PÁNKOVÁ M.

    Publikace analyzuje počátky vzdělávání učitelů nižších škol v zemích habsburské monarchie na konci 18. století a v první polovině 19. století a v oblastech jihovýchodní Evropy v 19. století. Kolektivní monografie je členěna do šesti kapitol, které se věnují systematicky a historicko-analyticky problematice profesionalizace učitelského vzdělávání ve střední a jihovýchodní Evropě. Mimo jiné tematizuje problematiku počátků učitelského vzdělávání v centru pedagogického filantropismu – v německých zemích – a zabývá se rovněž příklady vlivu myšlenek filantropismu ve vybraných zemích Evropy.

    Knihkupectví

  • Meziválečná školská reforma v Československu

    PÁNKOVÁ M., KASPER T.

    Tato kolektivní monografie je výsledkem obecně pedagogického a historicko-pedagogického výzkumu k tématu tzv. „příhodovské“ reformy. V první části publikace je zasazena otázka meziválečné reformy na primárním a nižším sekundárním stupni do filozofických a obecně pedagogických souvislostí. Jedná se především o otázky vztahu pozitivismu, pragmatismu, amerikanismu v české meziválečné pedagogice a vliv kvantitativních pedagogických psychologických směrů, jež výrazně ovlivnily československé meziválečné pedagogické hnutí. Druhá část publikace rekonstruuje nejvýznamnější příklady pokusného meziválečného školství v ČSR – pokusné školy v Praze, Zlíně a Humpolci a vybrané školské pokusy v Kyšperku a Českém Krumlově.

    Knihkupectví

  • Teorie výchovy - tradice, současnost, perspektivy

    Jedlička R.

    Monografie Teorie výchovy – tradice, současnost, perspektivy má sloužit vysokoškolským pedagogům i širší odborné veřejnosti jako opora při vědním bádání, výuce a dalším vzdělávání v jedné ze základních pedagogických disciplín.

    Kniha je společným dílem několika generací vysokoškolských učitelů. Autoři se zamýšlejí nad historií oboru, jeho přítomným stavem i novými možnostmi cílevědomého působení na děti, žáky a studenty. Výchova a její teoretické koncepty jsou autory nahlíženy z pozic srovnávací pedagogiky, filosofie, náboženství, umění, vývojové, sociální i pedagogické psychologie a hlubinně orientované psychoterapie. Lze předpokládat, že konfrontace řady různých pohledů čtenáře zaujme a pomůže jim nalézt nové podněty pro vlastní pedagogickou či badatelskou práci. Čtení může být obohacující rovněž pro psychology, sociology a studující uvedených oborů.

    Knihkupectví

  • Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie

    Jedlička R.

    Autor ve své knize vychází z výchovného přístupu, jenž respektuje individuální zvláštnosti žáků. S vědomím náročnosti tohoto přístupu a s oporou o řadu kazuistik dokládá, jak může být individualizovaný přístup v konkrétních případech úspěšně realizován u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, v případě hrozby sociálně patologického vývoje, nebo naopak při podpoře latentního nadání. Cílem jeho textu je srozumitelně vyložit, jak různé analytické směry rozumějí problematice socializace v rámci rodiny (ve vztazích k rodičům a sourozencům) i školy (ve vztahu učitel – žák). Autor na konkrétních příkladech demonstruje, jak pochopení podstaty raných frustrací a poruch v sociálních vazbách usnadňuje porozumění aktuálním vztahovým problémům u dospívajících.

    Knihkupectví

  • Dějiny pedagogiky

    KASPER T., KASPEROVÁ D.

    Publikace je nezbytným studijním materiálem pro studenty učitelství všech fakult a všech oborů na fakultách pedagogických. Tematizuje problematiku dějin výchovy a vzdělání v období novověku a v době moderní, sleduje období 17. až poloviny 20. století. Ukazuje hlavní mezníky vývoje evropského školství s akcentem na české země.

    Důraz je kladen na bouřlivou a dodnes aktuální reformně pedagogickou diskusi 20. století. Čtenář je seznámen s hlavními východisky tohoto světového i českého fenoménu, ale i s jednotlivými vybranými světovými i českými reformně pedagogickými koncepcemi. Kniha obsahuje věcný i jmenný rejstřík a hlavní doporučenou literaturu.

    Knihkupectví

  • KPP

Učitelství: pedagogicko-psychologický modul

Učitelství: pedagogicko-psychologický modul

Příprava na učitelskou profesi je naším velkým úkolem a závazkem. Proto usilujeme o akademickou přípravu, která poskytne budoucím učitelům vhled do pedagogicko-psychologických souvislostí a zároveň je připraví na  učitelské „řemeslo“. Záleží nám na přípravě, která studenty vede k rozvoji pedagogických dovedností, k nácviku vyučovacích strategií, ke koncipování pedagogických situací zohledňujícímu osobnostní specifika a sociálně kulturní různorodost žáka. Důraz klademe na rozvoj osobnostně sociálních kompetencí budoucích učitelů, na aktivní využívání takových metod výuky a výchovných postupů, které respektují individuální specifika a vzdělávací potřeby žáků a studentů a posilují  kohezi skupiny. Systém pedagogicko-psychologické přípravy, oborově didaktické přípravy a praktické přípravy vede k možnosti utváření vlastního vyučovacího stylu studentů, v jehož rámci student dokáže úspěšně diferencovat a individualizovat procesy učení.

Pedagogicko-psychologická příprava budoucích učitelů poskytuje základní rámec v bakalářském studiu a graduje v navazujícím magisterském studiu učitelství, v jehož rámci je integrálně propojena s praktickou pedagogickou přípravou založenou zejména na reflektované pedagogické praxi. Studenti učitelství tak mohou vhlédnout, jak jim vývojová, pedagogická či sociální psychologie umožňují lépe porozumět chování a jednání žáků a pomáhají jim koncipovat vyučovací situace s ohledem na kurikulum i žáka. Rovněž předměty didaktické přípravy a pedagogických disciplín vedou budoucí učitele k utváření diverzifikovaného vlastního vyučovacího stylu, který jim pomáhá zvládat různorodé pedagogické situace dané heterogenitou žáků, dynamikou sociální skupiny i vztahy s rodiči žáků a širší veřejností. Pedagogicko-psychologická příprava budoucích učitelů tak integruje psychologický vhled do procesů vývoje, zrání, učení žáka, do problematiky koncipování výuky s využitím inovativních a alternativních vzdělávacích přístupů a s ohledem na širší kulturně společenské souvislosti výchovy a vzdělávání.

Pedagogicko-psychologickou přípravu zajišťujeme v:

  • učitelství pro mateřské školy
  • učitelství pro 1. stupeň základní školy
  • učitelství pro 2. stupeň základní školy
  • učitelství pro střední školy

Aktuální informace